tankenNår det gælder udholdenhedssport, kan dit sind både være dit største aktiv eller din værste fjende. At opnå de bedste præstationer er ikke blot et spørgsmål om fysisk form. Din mentale tilstand og især de tanker, der løber igennem dit hoved, mens du træner, har en enorm indflydelse på din træning.

Videnskabelige undersøgelser har igennem mange år vist, at tanker vitterlig tæller. Faktisk er det sådan, at arten og kvaliteten af dine tanker kan være det, der gør forskellen, om du taber eller vinder – eller hader/nyder din træning, og om du holder ved træningen.

Der løber tusindvis af tanker igennem vores hoved hver eneste dag, og en stor procentdel drejer sig om træning. De fleste af dem er desværre ofte både uplanlagte og tilfældige. Det første skridt mod at blive mere målbevidst og konstruktiv i din tankegang er at blive bevidst om dine tanker.

Prøv næste gang du træner at tænke over, hvad du egentlig tænker på. Derefter gælder det om at gøre tankegangen positiv, så den arbejder for dig og ikke imod dig. Undgå eksempelvis tanker, som relaterer til dit arbejde, opgaver du skal løse eller andre former for problematiske tanker. Det vil nemlig øge din anspændthed. Forsøg i stedet at være kreativ og finde på gode tankespil. Det kan hjælpe dig med at slappe af og nyde træningen endnu mere.

 

Her er 5 idéer til gode tanker.

1. Musik

Kan generere positive tanker, forbedre dit humør og distrahere dig fra de fysiske krav. Men pas på ikke at blive for distraheret, hvis du f.eks. løber eller cykler et meget befærdet sted.

2. Tælleleg

Tæl antallet af blå biler, du passerer, eller find på noget andet, du kan tælle, mens du træner.

3. Alfabetleg

Arbejd dig gennem alfabetet fra a til å i en given kategori, eksempelvis pigenavne, bynavne eller frugter.

4. Regnbueleg

Forsøg at forestille dig så mange farver, du kan, og stræb mod at komme alle regnbuens farver igennem.

5. Aktiv fantasi

Forestil dig, at du lige har vundet i lotto, og hvad du så vil bruge pengene til.