spinatSkipper skræk, var en amerikansk tegneserie figur, som indtog store mængder af spinat, for at få større muskler, hvilket allerede den gang åbnede op for spinatens næringsrige profil. Spinat karakteriseres for at være en superfood, som udover dens makro- og mikronæringsstofindhold, også er yderst fordelagtig at spise, da kalorieindholdet er meget lavt.

Spinat hører til gruppen af mørkegrønne grøntsager som er kendetegnet ved at være gode for såvel hud, hår, knoglesundhed, jern, vitaminer og mineraler, samt deres proteinindhold.

Kigger man nærmere på næringsindholdet, så indeholder 100 gram rå spinatblade ca. 30 kalorier, hvilket må siges at være lavt. Spinat er en god kilde til kalium, jern, calcium, magnesium og folat. Når det så er sagt, så er vores kroppe kun i stand til at optage 5% af den mængde calcium som er i spinaten hvor optagelsen af calcium fra mælk, ligger på 32%. Dette skyldes at calcium fra spinat bindes anderledes i kroppen. Indholdet af magnesium har mange sundhedseffekter, da dette mineral er nødvendigt for energiomsætningen, opretholdelse af muskelmasse og nervefunktion, hjerterytmen, et velfungerende immunforsvar og et sundt blodtryk.

Ved at spise spinat, vil du drage fordel af følgende potentielle sundhedsgavnlige effekter:

–       Styring af diabetes: spiant indeholder en antioxidant, som har vist sig at kunne sænke blodsukkerniveauet og øge insulinfølsomheden.

–       Forebyggelse af kræft: spinat og andre mørkegrønne grøntsager indeholder klorofyl, som er effektivt i kampen for at blokerer for optagelsen af kræftfremkaldende toksiner.

–       Forebyggelse af asthma: risikoen for at udvikle asthma, er lavere blandt dem som spiser en stor mængde af bestemte næringsstoffer, hvor beta-carotene er en af dem, hvor spinat er en god kilde hertil.

–       Sænker blodtrykket

–       Knoglesundhed: spinat indeholder K-vitamin, hvor lave indtag af dette vitamin, er blevet sat i forbindelse med en højere risiko for knoglebrud.

–       Sundt hår og hud: spinat indeholder A vitamin, som er essentiel for hud og hår. Derudover er C-vitaminet med til at fremme dannelsen af kollagen i hud og hår, og dermed giver optimale forhold for disse.

 

Ved at inddrage spinat i din madlavning, er du med til at gøre noget godt for dig selv, og sikrer at du bidrager til din egen sundhed, da spinats næringsprofil bidrager væsentligt til dit behov for makro- og mikronæringsstoffer.

Af Nanna Aagaard Larsen