zinkSporstoffet zink er med til at styre cellernes energiomsætning samt opbygge og reparere muskelvæv. Hvis du træner med vægte eller sveder meget, skal du være ekstra opmærksom på at få ekstra zink.

Zink er et af kroppens absolut vigtigste stoffer, kan man læse i en artikel, som to læger fra Holbæk Sygehus for nylig offentliggjorde i Ugeskrift for Læger. Det indgår i mindst 300 forskellige enzymer, som blandt andet er med til at styre energiomsætningen i kroppen. Energikrævende udholdenstræning kræver meget zink, og når du sveder meget, skal du være ekstra opmærksom på dit zinkindtag, da du mister zink igennem sveden. Træner du med vægte, er det også vigtigt at få rigeligt med zink, eftersom stoffet er med til at genopbygge og reparere muskelvæv.

Findes især i muskler

Faktisk har du mere zink i dit muskelvæv end noget andet sted i kroppen.

Et voksent m.enneske indeholder 2-3 gram zink, hvoraf størsteparten findes inde i kroppens celler. Du har cirka 30 procent af din zinkbeholdning i knoglerne, og 60% findes i dit muskelvæv. Kroppen kan optage en del zink fra kosten – dog ikke mere end cirka halvdelen – så med mindre du spiser en meget zinkholdig kost, kan det være en idé at tage et zink-tilskud for at være på den sikre side. Zinkgluconat (for eksempel Bio-Zink) menes at have bedst optagelighe

Dit immunforsvar  bruger zink

Zink har utroligt mange funktioner i kroppen. Det er blandt andet vigtigt for immunsystemet, og man har ligefrem set, hvordan zinkmangel kan føre til svind af lymfevæv, som er en meget betydningsfuld del af vores immunforsvar.

Er du vegetar, er dit zinkbehov cirka 50  procent større, da vegetarkost indeholder meget lidt zink. På samme måde er der øget behov for zink hos gravide og ammende. Kød, mælk, ost og kornprodukter er gode kilder til zink, ligesom skaldyr og især østers har et højt zinkindhold.

Hvis du har mistanke om, at du mangler zink, kan du få målt dit zinkniveau hos din læge ved hjælp af en blodprøve. Denne test koster ikke ret meget.

Kilde: Ugeskr Læger 2014;176:V11120654