fødevarerDer er masser af fødevarer, der bliver kaldt sunde, men der er nogle, som er sundere end andre.

Det amerikanske Institute of Food Technologists har undersøgt, hvilke fødevarer der har den bedste sundheds dokumenterede effekt. Det resulterede i en liste på 14 fødevarer. Det er naturligvis ikke udtryk for, at de er de eneste sunde fødevarer, blot dem hvis positive egenskaber dokumenteres af solid forskning.

 

FULDKORN

  1. Byg: Sænker såvel det samlede kolesteroltal, som det farlige LDL-kolesteroltal.
  2. Brune ris: Har i modsætning til hvide ris evnen til at sænke risikoen for diabetes 2.
  3. Rug: Udløser kun minimal stigning i blodsukkeret, og samtidigt bliver du godt og længe mæt af rugbrød.
  4. Quinoa og boghvede: Har et højt indhold af vitaminer og mineraler og er god kilde til antioxidantgruppen polyfenoler.

 

NØDDER

  1. Mandler: Blot 50 g er nok til at reducere risikoen for hjertekar-sygdom.
  2. Hasselnød: Især den brune hinde, indeholder mange antioxidanter.
  3. Pekannød: Har et højt indhold af E-vitamin, der beskytter nervesystemet.
  4. Pistacienød: Modvirker betændelsestilstande i krop-pen.
  5. Valnød: Nedsætter risikoen for hjerte-karsygdom hos folk med type 2-diabetes.

 

FRUGT OG GRØNT

  1. Brombær: Er sær-deles effektive til at forhindre ondartede svulster i tarmene.
  2. Blåbær: Er rig på anti-oxidanter og nedsætter insulinfølsomheden hos over-vægtige.
  3. Broccoli og blomkål: Kan mindske risikoen for prostatakræft.
  4. Granatæbler: Saften er fuld af antioxidanter.
  5. Tomater: Sænker blodtrykket.

Kilde: Institute of Food Technologists