d-vitaminTekst: Nana Larsen

 

For at vores kroppe skal fungerer optimalt, har den menneskelige organisme brug for makronæringsstoffer(kulhydrater, fedt og protein), men også mikronæringsstoffer(vitaminer og mineraler). Der vil i den kommende tid blive sat ekstra fokus på de enkelte vitaminer og mineraler, hvor denne artikel kigger nærmere på D-vitamin.

D- vitamin er et fedtopløseligt vitamin, hvilket forudsætter at disse vitaminer skal opløse i fedt under fordøjelse i kroppen for at blive optaget, i modsætning til de vandopløselige vitaminer, som er opløselige i vand.


D-vitamin forbedrer muskelfunktion 

D-vitamin er vigtigt i relation til muskelfunktion og mangel på det kan dermed medføre forringet muskelfunktion og muskelsvaghed. På New York Academy of Science har man undersøgt D-vitamins betydning for den menneskelige krop, og fundet ud af at et tilstrækkeligt D-vitamin indtag er nødvendigt for et optimalt helbred, og med specielt fokus på knoglesundhed. Vitaminet har hovedfunktion i form af, at det er nødvendigt for optagelsen af Calcium og opretholdelsen af stabile koncentrationer af calcium og fosfat, hvilket er med til at sikre at der optimale for nervernes og musklernes funktion, samt knoglerne.

Både en gruppe af tyske og amerikanske forskere, har fundet ud af at knoglerne hos personer med D-vitamin mangel, har en øget risiko for at ældes hurtigere. Derudover har de påvist at der en tendens til at mangelsymptomerne også indebærer en reduceret mineralisering, hvilket er uhensigtmæssigt i forhold til dannelse af ny knoglemasse.

 

Sol og fisk giver dig D-vitamin

Den primære kilde til D-vitamin kommer fra solens stråler og hudens eksponering af denne. Men på trods af mulighederne for sollys, har man estimeret at der er omkring 2 milliarder mennesker i verden som er i underskud af dette vitamin. Det er derfor vigtigt at dem der bor i Norden, er ekstra opmærksomme, da mulighederne for tilstrækkelig sollys falder udenfor sommerhalvåret. Nye data har vist at et passende indtag af D-vitamin vil være med til at optimere den generelle sundhed, så man opnår sundere knogler, et mere velfungerende immunforsvar samt andre sundhedsmæssige effekter.

Udover solen som den primære kilde til D-vitamin, hvor sundhedsstyrelsen skønner at et ophold på 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret menes at være tilstrækkeligt, så spiller en sund kost også en rolle. Kilder til D-vitamin kunne være animalske fødevarer som fisk (især fede fisk), kød, æg, og mælkeprodukter. Prøv derfor at implementere at indtage fiskepålæg til din frokost eller i den ugentlige madplan, for derigennem sikre at du får D-vitamin.

Personer som lever en almindelig sund livsstil, hvor man sørger for at få moderate mængder af sol, en næringsrig kost, hvor fisk indgår, og evt. supplere med en multivitaminpille, bør man ikke være i risiko for at være i mangel. Visse befolkningsgrupper, som eksempelvis gravide og ældre, bør tage tilskud af D-vitamin, hvilket de kan søge mere information omkring hos deres læge.

 

Kilder:
ANNALS OF THE NEW YORK ACADEMY OF SCIENCES
Issue: Skeletal Biology and Medicine II; Vitamin D: an essential component for skeletal health. Sunil J. Wimalawansa
Division of Endocrinology, Metabolism & Nutrition, Department of Medicine, and UMDNJ, Robert Wood Johnson Medical School, Physiology and Integrative Biology, Graduate School of Biomedical Sciences, New Brunswick, New Jersey