“konditions” træning kender du helt sikkert. Ved du hvad det betyder? Måske har du en ide om det. Måske mener du, du med sikkerhed ved det. Uanset hvad så vil jeg gerne nævne et par nuancer, ved konditionstræning i denne artikel.Når folk siger “konditonstræning” ved du godt hvad de mener. Konditionstræning er dog langt mere nuanceret, end du kan forestille dig. Lad os kigge på et få af dem.

  • Øge hjertets størrelse – Hjertets størrelse har en betydning for, hvor meget blod det kan pumpe i minuttet.
  • Øge hjertevæggenes tykkelse – Hjertets tykkelse afgøre hvor stort et tryk det kan klarer, samt ved hvilken styrke det kan pumpe blod ud i kroppen.
  • Øge “kappilærerne” i din krop – Kappillærere er små, fine blodårer som er overalt i din krop. Trænede mennesker har  flere kapillærer end andre mennesker. Dette giver mere ilt til musklerne.
  • Øge din iltoptagelse, også kaldet VO2 max – Uden det skal blive for avanceret, så vil det sige at du bedre kan optage ilt i kroppen. Mere ilt betyder du kan præstere bedre i alt. Mere eller mindre.
  • Øge din teknik, så du bruger mindre energi – Folk forbinder konditionstræning med at kunne mere. Ved at få god teknik, kan man mindske spildt energi. To personer i samme form, kan sagtens præstere enormt forskelligt pga. teknik.

Som du kan se, er der mere ved motionstræning end at kunne “løbe langt”. Lad os hurtigt kigge på hvordan vi kan påvirke de forskellige nuancer, eller faktorer til en god kondition.

  • Spurt, lang rand og lign. øger hjertets størrelse og kappillærende, samt iltoptagelse. Et hjertets størrelse afhænger af antallet af slag det slår. Når pulsen stiger, så stiger antallet af slag hjertet gennemsnitligt slår.
  • Tung og eksplosiv vægtræning øger hjertetevæggenes tykkelse, samt antallet af kapillærerne. Ting som kettlebell snatch eller swing øger også iltoptagelse. Trykket man danner for at kunne løfte eksplosivt eller tungt, blandet med den ofte, korte tid man holder vejret, giver hjertet en anderledes form for stimuli end ved løb.

Som du kan se udmunder det hele i en balance imellem løb, cykling, spurt eller lignende blandet med en form for vægttræning. På den måde vil du få en unik kondition. Hvis du følger de rigtige træningssystemer er dette meget muligt at opnå.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”

Ordet