Den nye fitnessinstruktøruddannelse på Randers Tekniske Skole har sat overlæggeren højt:

Eleverne får ikke kun pulsen op og sved på panden. De skal også kunne teorien og omsætte den til praksis, når det gælder fag som kommunikation, pædagogik og psykologi.

“Vores mål er at gøre jer til Danmarks bedste fitnessinstruktører,” lyder det opmuntrende fra sundhedskonsulent Kim Grandahl Papsø, inden holdet går i gang med dagens træning i fitness.dk i Randers midtby.

Klokken er 10, og det er mandag. Dagen er startet kl. 8 i klasselokalet på Randers Tekniske Skole med en øvelse i kommunikation, og herefter er to af eleverne blevet bedt om at stå for opvarmning i træningslokalet. Begge dele opgaver, eleverne ikke havde forventet – slet ikke lige efter en weekend.

“Men der er en mandag i hver uge! Sådan bliver det også, når I kommer ud: I skal være klar HVER dag,” siger Kim Grandahl Papsø, som nu ikke behøver tvivle på elevernes vilje til at yde deres bedste – selvom det er først på ugen:

De er nemlig helt fit for fight, fastslår deres underviser, da de er forsvundet ned i træningslokalet med dagens næste opgaveark i hænderne.

“Det er unge mennesker, der bare VIL det her.”

De skal have udfordringer
Der er stor søgning til den nye uddannelse som fitnessinstruktør, og eleverne er udvalgt efter ansøgninger og efterfølgende samtaler.

“Vi har valgt dem, vi tror på, og råmaterialet er der helt sikkert,” fastslår Kim Grandahl Papsø og tilføjer, at han bevidst har startet denne mandag med en kommunikationsøvelse, eleverne ikke var forberedte på.

“Man kan selvfølgelig gå frem direkte efter bogen, men vi synes, de også skal have udfordringer: De skal ikke altid vide, hvad der venter dem. Vi vil gerne sætte overlæggeren højt og skærper kravene hele tiden. Og jeg synes, det går overordentligt godt.”

Uddannelsen er bred, og efter 1,5 år vil eleverne kunne varetage meget forskelligartede opgaver inden for branchen – i fitnesscentre, sundhedscentre eller feriecentre, på arbejdspladser eller andre steder, hvor fitness indgår i hverdagen.

“De bliver en slags schweizerknive, der kan lidt af hvert. De får indsigt i kundeadministration, de kan udvikle træningsprogrammer og gennemføre fysiske tests, de bliver undervist i anatomi, psykologi, kommunikation og økonomi – og så har de rigtig meget idræt på skemaet.”

Jeg har viljen til det
“Råmaterialet” på skolens første hold er mellem 17 og 28 år, og da uddannelsen kun tilbydes i København, Kolding og Randers, kommer de fra et stort geografisk område.

Med sine 17 år er Jackie Gisselmann den yngste på holdet. Hun er fra Spøttrup i Salling og bor nu på skolehjemmet i Randers.

“Jeg startede på gymnasiet sidste år, men jeg kunne mærke, at jeg skulle noget andet: Jeg skulle bruge min krop! Jeg har altid dyrket sport: Jeg har spillet håndbold, siden jeg var fire år, og jeg havde gået til spinning i nogle år og hjulpet på holdet,” fortæller Jackie, som straks blev fanget, da hun hørte om den nye uddannelse som fitnessinstruktør:

“Det passer godt til mig, og jeg har viljen til at blive instruktør. Der er et socialt aspekt i det, og jeg kan godt lide at hjælpe andre: Som instruktør skal man kunne snakke med folk, og de skal have tillid til en: Bare et håndtryk og et smil – så skal den gerne være der.”

Efter de første uger er Jackie bekræftet i, at hun har valgt rigtigt:

“Det er rigtig spændende, og undervisningen er meget varieret og skifter mellem det boglige og det praktiske. Det her er bare mig!”

Det her er min niche
Holdets ældste er Claus Jørgensen på 28 år. Han bor i Århus og har arbejdet som vagt og som supervisor hos Amnesty International og Folkekirkens Nødhjælp.

“Jeg har i forvejen en kort uddannelse som vagt og ville gerne have en uddannelse mere. Jeg har været fysisk aktiv hele mit liv og havde overvejet kurser indenfor fitness. Men så kom uddannelsen her.”

Claus oplever, at studiet både tilfredsstiller hans interesse for træning og for at arbejde med mennesker.

“Jeg kan kombinere job og hobby, og det er meget motiverende,” siger Claus, som på sigt ser sig selv i et udadvendt job, hvor han kan hjælpe og snakke med mennesker. Måske som personlig træner, med folk på tomandshånd.

Det eneste lille MEN er, at det er lidt hårdt at vænne sig til SU og færre penge på kontoen hver måned:

“Men det er rigtig spændende, og jeg bliver mere og mere overbevist om at det her er min niche. Så må jeg bide i det sure æble!”

Praktikpladser søges
Der stilles høje krav til eleverne, og håbet er, at virksomhederne honorerer ved at tage elever ind. Foreløbig er det meget svært for det første hold at finde en praktikplads:

“Mange fitnesscentre og specielt kæderne uddanner selv deres instruktører og har endnu ikke taget den nye uddannelse til sig. Det er ærgerligt, især fordi branchen selv har efterspurgt en statsanerkendt uddannelse – en blåstempling af faget. Og ved at tage elever fra skolen har virksomhederne mulighed for at være med til at udvikle faget og sætte præg på det,” siger Kim Grandahl Papsø, som dog er optimistisk:

“De skal nok tage den til sig. De skal bare lige vænne sig til, at uddannelsen er her – den er kommet for at blive!”

Jackie og Claus har endnu ikke praktikpladsen i hus. Kun en enkelt på holdet havde en aftale, inden han startede, og de andre ved, det kan blive vanskeligt. Men de er klar til at kæmpe – også for det.

Jackie har sendt 49 mails til forskellige virksomheder og følger nu op på dem med skriftlige ansøgninger.

“Jeg søger over hele landet: Jeg er blevet glad for at bo i Randers, men jeg flytter gerne, hvis det er det, der skal til. Det er det her, jeg vil.”

FAKTA
Uddannelsen som fitnessinstruktør tager 1,5 år og består af 20 ugers grundforløb og 12 måneders praktik med tre korte skoleophold undervejs. Randers Tekniske Skole råder over 12 kvotepladser (til elever der ikke har en praktikplads), mens de, der har praktikplads på forhånd kommer direkte ind. Der starter nye hold hvert halve år.