Danske medarbejder siger i stigende grad ja-tak, når deres arbejdsgivere tilbyder dem medarbejdercykler. Det er nemlig et sundt frynsegode, som både nedsætter CO2-udslippet og brander virksomheden ud- og indadtil. Dertil kommer at medarbejdercyklen er en enkel og billig måde at understøtte en virksomheds sundhedspolitik. Firmaet Logotag har specialiseret sig i cykler til erhvervslivets behov og tilbyder blandt andet at stå for alt det praktiske, inklusiv den direkte kontakt til medarbejderne.

TDC og Nokia har gjort det, og mange andre virksomheder er på vej. De tilbyder deres medarbejdere cykler på favorable vilkår – og medarbejderne er vilde med tilbuddet.

De kan nemlig lade bilen stå og sparer brændstof, mens de slår et slag for miljøet og deres egen sundhed. Det giver færre sygedage, og samtidig markedsfører virksomhederne sig, fordi cyklerne bærer deres logo gennem trafikken.

Frynsegode med mening

”Der er en række fordele for virksomhederne ved firmacykler. Først og fremmest er det en enkel og billig måde at give medarbejderne et flot skulderklap. Dernæst er cyklerne en reklamesøjle for virksomheden, og vores erfaring er, at medarbejderne er stolte af at køre rundt på en cykel, der har deres virksomheds logo på,” siger Per Frederiksen, der er direktør i virksomheden Logotag. Han har udviklet konceptet på baggrund af tilsvarende projekters succes i udlandet og har mere end 15 års erfaring i cykelbranchen.

”Hos Nokia har omkring hver femte medarbejde sagt ja tak, til en medarbejdercykel, og hos TDC var der også stor begejstring. Det tyder på en stor interesse. Han oplever, at virksomhedernes primære grund til at indføre medarbejdercykler, er at højne sundheden blandt medarbejderne, samt at fokusere på miljøet angående CO2. Medarbejdercyklen bliver simpelthen en del af virksomhedernes sundhedspolitik.

Medarbejderne vælger selv cykel

Det er helt op til virksomheden hvordan cyklerne skal udstyres med farver og logo. typisk vælger en virksomhed 3-4 modeller at tilbyde medarbejderne. Cyklerne er i høj kvalitet, de samles i Europa, og der er stort set ingen grænser for, hvordan en virksomheds cykelordning kan skrues sammen.

”Når vi har specificeret, hvad ordningen skal indehold, så kan vi oprette et bestillingssted på internettet, hvor medarbejderne kan tilmelde sig og vælge cykel. Det kan ikke være nemmere – og det er også en af grundene til, at dette er blevet en succes,” mener Per Frederiksen.