De første æbler er høstet, og forbrugerne kan forvente æbler og pærer med masser af smag. De er mindre og flottere end sidste år, og så er der flere af dem. Vejret har nemlig vist sig fra sin bedste side.

Vejret var perfekt, da æble- og pæretræerne skulle blomstre. Da bierne kom forbi for at bestøve frugterne, skinnede solen, og under modningen fik æblerne og pærerne al den kulde og varme, de havde brug for.

Opfordringen fra Fødevarestyrelsen kommer af hensyn til de store befolkningsgrupper, som sjældent får tilstrækkeligt med det livsvigtige D-vitamin ad naturlig vej.

Hvem har brug for D-vitaminberigede fødevarer?
Berigelse af en eller flere fødevaregrupper vil have en positiv effekt for de grupper i befolkningen, der ikke følger de officielle råd om kost og sollys og i særdeleshed de særlige risikogrupper, der ikke følger rådet om at supplere kosten med et dagligt D-vitamintilskud.

De officielle råd om kost og sollys
Fødevarestyrelsen tilråder befolkningen en livsstil, der kan medvirke til at forebygge D-vitaminmangel. Således anbefaler Fødevarestyrelsens otte officielle kostråd, at forbrugerne spiser mellem 200 og 300 gram fisk om ugen. Derudover anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man får sol på ansigt, underben og underarme 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerperioden.

Raske forbrugere, som følger ovenstående råd vil normalt ikke have behov for kosttilskud med D-vitamin. Hvis man er bekymret for ikke at få nok D-vitamin, f.eks. om vinteren, kan kosten inkludere f.eks. et glas D-vitaminberiget mælk eller et dagligt D-vitamintilskud. Her vil 5-10 mikrogram være en passende dosis for de fleste.

D-vitamin fra vitamin-mineraltabletter tæller med i det samlede D-vitaminregnskab.