De 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma vil i denne og de næste tre uger gennemføre det det hidtil mest omfattende fremstød for sundhed.

Det sker i forbindelse med, at Fødevarestyrelsen i denne uge indleder en stor kampagne, der især har fokus på det nye officielle ernæringsmærke, Nøglehullet.

Sundhed er et af de fire områder i Coops ansvarlighedsplan, D1-4-401 (de tre andre er: Miljø/økologi, klima og etisk handel). Læs mere på www.coop.dk/Ansvarlighed

Her er to af handlingerne frem mod 2011 at øge antallet Nøglehulsmærkede varer til 500 og øge kendskabet, så 80 procent af danskerne kender symbolet for sundere dagligvarer.

Derfor er der fra denne uge en lang række aktiviteter i de 1200 butikker i de fem kæder.

Tilbudsaviserne vil i hele perioden bakke op med information om Nøglehullet og masser af gode tilbud på Nøglehulsmærkede varer og andre sunde varer.

I forbindelse med kampagnen har Fødevarestyrelsen udskrevet en konkurrence om at kåre Danmarks sundeste supermarked – altså den butik, som kunderne synes gør det nemmere for dem at leve sundere. Man kan deltage både på SMS, ved at aflevere kupon i sin butik eller via. www.noeglehullet.dk

Coop havde i 2007 cirka 50 forskellige Nøglehulsmærkede varer. Nu er antallet af varer cirka 6-doblet – dertil kommer alt frugt og grønt. Kendskabsgraden til mærket er foreløbig 29 procent. Med opbakning til Fødevarestyrelsens kampagne er målet er nå et godt stykke op mod de 80 procent, som Coop ønsker at nå inden udgangen af 2011.

Nøglehullet angiver et bedre valg inden for forskellige varegrupper i forhold til fornuftige ernæringskriterier som indholdet af fedt, sukker, salt og fibre. Ordningen har eksisteret i Sverige siden 1989 og er blevet udvidet til en fælles ordning for hele Norden.