chokoladeSenere års videnskabelige forskning har opdaget, at chokolade er ren guf for kroppens og psykens sundhedsbarometer. Forudsat to vigtige ting: At du vælger mørk kvalitetschokolade med højt kakaoindhold og nyder chokoladen med måde. Så er chokolade nemlig et sundt, ernæringsrigtigt og velsmagende ENERGI-KICK!

De gunstige videnskabelige vinde for chokoladen startede i 1998, da en undersøgelse, offentliggjort i det velansete fagtidsskrift British Medical Journal, påviste, at chokoladespisere simpelthen lever længere. I gennemsnit øgede chokoladenydelse levealderen med ét år.

Chokolade et værn mod livsstilssygdomme
Takket være et højt indhold af fenoler har mørk chokolade i videnskabelige undersøgelser, primært udført af amerikanske forskere fra University of California, vist sig at nedsætte risikoen for hjertesygdomme betragteligt. Denne hjertegavnlige effekt skyldes i overvejende grad chokoladens gunstige effekt på den skadelige LDL-kolesterol. Et resultat, der er blevet offentliggjort i det førende lægetidsskrift The Lancet. Men chokolade indeholder jo usunde mættede fedtsyrer, hører jeg nogen brokke sig. Jo da, men den mørke chokolade indeholder altså primært stearinsyre, som er det nærmeste, man kommer på en sund fedtsyrer. Chokolade indeholder også en række kemiske substanser, som i kroppen virker som såkaldte antioxidanter, der som bekendt forebygger kræft. Eksempler på sådanne yderst velkomne antioxidanter er catechiner og flavonoider. Flavonoider tjener i øvrigt til at modvirke harskning af fedtstofferne i chokoladen.

Vitaminer og mineraler
Det høje kakaoindhold i mørk chokolade giver et gavnligt og naturligt tilskud af en række vitaminer og mineraler. Chokolade er eksempelvis rig på kobber (Cu) og magnesium (Mg). Desuden indeholder chokolade mindre mængder af jern (Fe), kalium (Ka) og kostfibre. Kobber menes at forstærke kroppens forsvar mod kræft og hjerte-karsygdomme. Og kroppen har eksempelvis brug for magnesium til at få stofskiftet til at fungere samt til muskelopbygning. En af de mere kuriøse sundhedsfordele er, at skallen fra kakaobønner kan bruges til at forebygge huller i tænderne, idet den indeholder et bakteriehæmmende stof. Og japanerne, der har opdaget dette, ser gerne kakaobønne-udtræk anvendt i fremtidens tandpastaer verden over. Japanske forskere ved Osaka University mener også, at mørk chokolade af samme grund må være sundere for tænderne end andre sliktyper.

Stimulering plus afstresning
Chokoladenydelse giver en behagelig følelse af velvære og energi. Det har de fleste af os oplevet på egen krop. Forskere verden over arbejder på at hitte rede i hvilke stoffer, der har æren for disse positive effekter. Chokolade indeholder formentlig omkring 400 kemiske substanser, hvoraf koffein er et af de bedst kendte. Koffeinen menes at have æren for chokolades stimulerende/opkvikkende virkning. Desuden har forskere identificeret stoffer kaldet threobrominer, der også virker stimulerende. Threobrominer har ydermere i nylige videnskabelige forsøg vist sig som effektive til at behandle vedvarende hoste. Såkaldte fenyletylaminer (PEA), der tillige virker opkvikkende, findes også i chokolade. PEA, der blandt andet får blodtrykket til at stige og hjertet til at slå en smule hurtigere, menes af visse forskere at spille en hovedrolle i chokolades vanedannende effekt. Men chokolade virker ikke kun stimulerende. Næ, chokolade har tillige en afstressende effekt. En effekt, som amerikanske forskere fra San Diego tilskriver endnu uidentificerede marihuana-lignende stoffer. Et sådant stof kunne være neurotransmitteren anandamid, mener nogle forskere. Anandamid er tidligere blevet forbundet med lystfølelse og runner’s high – den lækre euforiske følelse af lykke og tilfredshed under og efter fysisk aktivitet. Denne enestående kombination af stimulering og afslapning gør chokolade til et rigtig godt valg, når man er stresset og har brug for at få gang i hjernevindingerne i en ruf. Men gå altid efter den mørke chokolade, idet det netop er chokoladens kakaoindhold, der gør den sund. De lysere mælkechokolader indeholder simpelthen for lidt kakao, for megen sukker og for meget fedt til at gøre den store positive forskel for din sundhed. Drop også chokoladeisen af samme grund. Den mørke chokolade bliver i øvrigt endnu sundere, hvis den har selskab af tørrede frugter og/eller mandler. Summa summarum: Nydes den rigtige – altså den mørke/kulsorte – chokolade og i beherskede mængder gælder: Chokolade – faktisk mere sundt end syndefuldt.