c-vitaminC-vitamin er et vandopløseligt vitamin. I modsætning til de fedtopløselige vitaminer som ophobes i fedtvævet i kroppen og dermed lagres der, så udskilles de vandopløselige vitaminer med det samme via kropsvæskerne, hvis kroppen ikke har behov for dem. Derfor skal man dagligt indtage vandopløselige vitaminer.

Et af de karakteristika som man ser hos de vandopløselige vitaminer og især hos vitamin C, er at de er flygtige og dermed er meget ustabile hvilket betyder at de nemt kan ødelægges hvis der sker en forarbejdning, i form af kogning, stegning og generelt opvarmning, af fødevarerne som er rige på de enkelte vitaminer.

Fælles for alle vitaminer er at de er essentielle for kroppen og dens funktioner har brug for stofferne. Man betegner derfor vitaminer for at være vitale, hvilket også hænger sammen med at ordet vitamin stammer fra vital(= for livet) og amin. Vitaminerne er vigtige for at vi kan opretholde en god sundhed. Behovet for de forskellige vitaminer variere alt efter hvilken funktion de har.

 

Anbefalinger for C-vitamin:                                                         

De nationale anbefalinger for den daglige dosis betegnes som at voksne kvinder og mænd bør indtage 75mg/dag, hvor man som gravid eller ammende anbefales at øge sin indtag til 85 og 100 mg/dag.

C-vitamin som også betegnes askorbinsyre, har en række vigtige funktioner i kroppen hvilket blandt andet indebærer udviklingen af stærkt bindevæv, hvor det i denne forbindelse nødvendig for funktionen af kollagen, som er en vigtig bestanddel af sener, knogler, brusk og tandkød, og har derudover en understøttende virkning for absorptionen af jern og folat. Endvidere er det vigtigt for immunforsvaret som beskytter kroppen mod bakterier og virusser. C- vitaminer hører nemlig også under det som vi betegner antioxidanter, som er kroppens bekæmper af frie radikaler, som inaktiveres af antioxidanter, hvorfor deres tilstedeværelse er essentiel for den menneskelige organisme.

En anden vigtig ting at nævne, er at C-vitamin er vigtig for binyrerne, som kræver dette vitamins tilstedeværelse til dannelse af stresshormonet adrenalin, som kroppen blandt andet bruger under fysisk aktivitet.

 

Hvor finder man C-vitamin?

Man finder primært c-vitamin i grøntsager som peberfrugt, grønkål, rosenkål, broccoli og i frugter som citrusfrugter, bær, kiwi og hyben. Der er rig mulighed for at sikre at man indtager den anbefalede dosis dagligt, idet vitaminet findes i mange slags grøntsager og frugt. Ovennævnte er kun et lille udvalg.

Men personer som generelt ikke indtager de store mængder frugt og grønt, kan have risiko for at være i mangel på c-vitamin. Det ses dog sjældent, men i tilfælde af mangel kan der være risiko for at udvikle mangelsygdomme som skørbug, hvilket dog ses sjældent i den vestlige del af verden.

Overordnet set er det vigtigt at indtage en sund og varieret kost for derigennem sikre at kroppen får de essentielle vitaminer, mineraler og næringsstoffer som den har brug for og derudover indtage en masse væske, primært i form af vand.

Af Nanna Aagaard Larsen