Der er ingen undskyldning, brug skoven som dit fitnesscenter

Når solen skinner fra en skyfri himmel, er der ikke meget ved at stå indenfor i trænings-centeret og svede. Men trænes skal der jo, hvis du skal opretholde den gode figur, du har trænet så hårdt på i vintermånederne. Så på med løbeskoene og ud i den nærmeste skov. Her er der masser af muligheder for spændende og effektiv træning.

Løb af de små skovstier
Sommeren er et perfekt tidspunkt at starte den gode løberutine op på, hvis du ikke allerede løber fast og skoven er et perfekt sted at løbe. Det bløde underlag på skovstierne er godt for kroppen, da det ikke giver de samme stød op igennem knæ og ryg, som du får, når du løber på asfalt. Derudover er der ofte køligere i træernes skygge, så det er mere behageligt at løbe, selv om solen skinner fra en skyfri himmel. Endelig er naturen et skønt sted at løbe, da der hele tiden er noget at se på.

Offroad
En løbetur i skoven behøver ikke at være lige ud af landevejen. Når du først har lært skovstierne at kende, så er det tid til at forlade dem og løbe ind igennem skoven på tværs af stierne. Det giver en super udfordring for kroppen, idet du skal dukke dig for grene, undvige stubbe og springe over pinde. Derudover forsvinder tiden som dug for solen, da du er meget mere koncentreret om terrænet, end du er om hvor langt eller hvor hurtigt, du har løbet.

Op af bakke
En super effektiv måde at booste din kondition på er ved at løbe i kuperet terræn og op og ned at bakker. Er der en god stigning i din skov, så få den inkorporeret i én af dine løberuter. En god rute kunne være at løbe rundt om bakken først for at varme kroppen op, hvorefter du løber op ad bakken, enten i siksak eller den direkte vej, alt afhængig af, hvor længe du vil have stigningen til at vare og så løbe ned af bakken på den anden side. Både op og nedturen byder på masser af kropslige udfordringer. Det kræver styrke og kondition at forcere bakken og det kræver kontrol i ben og fodled at løbe ned at bakken igen.

Cirkeltræning
Du kan også mikse din løbetræning med styrketræning og på den måde lave en slags cirkeltræning inde i skoven. Det bedste er, hvis du finder en rute, der starter og slutter samme sted og som du kender godt i forvejen. Inddel derefter ruten i 5 til 10 bidder. Idéen er, at du løber den første bid (gerne i hurtigere tempo end du plejer), hvorefter du stopper op og laver en styrkeøvelse fx squat eller lunges. Derefter løber du den næste bid og laver en ny styrkeøvelse. Der findes mange styrkeøvelser, hvor du kun behøver at bruge din kropsvægt for at få en effektiv træning, men du kan også tage en exertube med på ruten (lang træningselastik med håndtag red.). Den vejer ikke særlig meget og du kan have den hængende om halsen, mens du løber. Gode øvelser til skovcirkeltræning kunne for eksempel være: Armstræk på jorden eller op af et træ, dips på jorden eller fra en træstub, rygtræning med exertube eller håndklæde rundt om træstamme, biceps curl med exertube, skuldertræning med exertube og selvfølgelig mavetræning

Sidst men ikke mindst
Udstrækning! Efter en god træning følger en god cool down af kroppen samt udstrækning. Så når du er igennem din rute, så lunt 5-10 minutter bagefter for at bringe systemet til ro. Stræk derefter ud og drik masser af vand, så du ikke får kramper. Det er nemlig ikke altid du lægger mærke til, hvor meget du presser dig selv, når du løber en tur i det grønne.