broccoliBroccoli har en næringsprofil, som vidner om, at dens sundhedsmæssige effekter er imponerende. Den indeholder store mængder af fibre, både de opløselig og ikke opløselige, og er en god kilde til C-vitamin. Denne grøntsag er fyldt med indholdsstoffer, som har en lang række sundhedsegenskaber.

Den hører til gruppen af grove mørkegrønne grøntsager, som karakteriseres for at være meget sunde, blandt andet på grund af deres høje indhold af henholdsvis A-vitamin, C-vitamin, E-vitaminer, nogle B-vitaminer, samt jern – den indeholder således mange vigtige vitaminer, mineraler og antioxidanter.

Faktisk vil du ved bare at indtage 100 gram broccoli sikre, at du får den dagligt anbefalede mængde af C-vitaminer og samtidig indeholder denne fødevare få kalorier.

 

Hvad indebærer de sundhedsmæssige effekter fra broccoli?

Igennem flere år har man forsket i denne grøntsag, hvor man ud fra dens omfangsrige næringsindhold, har identificeret en række sundhedsgevinster ved at spise broccoli.

 

Undersøgelser har blandt andet vist at broccoli kan blandt andet medvirke til at:

–       Forhindrer slidgigt

–       Beskytte huden imod UV-lys(solens ultraviolette stråling, som kan føre til hudkræft blandt andet)

–       Reducerer risikoen for udvikling af kræft

En af de ting som broccoli som fødevarer indeholder, er nogle stoffer som virker beskyttende i forhold til udvikling af kræft, da disse stimulerer produktionen af to proteiner som beskytter vores DNA, som er i vores celler.

 

Har det betydning hvorledes den tilberedes?

Broccoli er af de grøntsager, som har størst potentiale, når man snakker forebyggelse af kræft, men det har en afgørende betydning hvorledes du tilbereder den.

Ved at skære broccoli buketten ud i mindre buketter, brydes cellestrukturen og der sker en aktivering af enzymet Myrosinase. Dette enzym har en funktion som består i at ændre de svovlbaseret kemikalier (glucosinolates) som sidder i broccoli, til andre typer af svovlindholdende kemikalier. Det er i disse sidstnævnte kemikalier, som har en kræftbeskyttende effekt.

Hvis du vælger at overkoge denne grøntsag, kan dette have en betydning for de fordelagtige effekter som enzymet Myrosinase har, da dette vil blive undermineret. Generelt set bør man gøre så lidt ved broccoli som muligt, for dermed at bevare dens struktur og få det maksimale ud af dens næringsindhold de gavnlige effekter det har. Du kan vælge at dampe grøntsagen let i maks. 2-3 minutter og anvende denne skånsomme tilberedningsmetode, da yderligere opvarmning vil inaktivere Myrosinase, og dermed vil man ikke opnå fuldt udbytte af broccolis gavnlige sundhedsindvirkninger.

 

Af Nanna Aagaard Larsen