dagbog i træningen

En af de sværeste ting ved at påbegynde et træningsforløb er, at opretholde den motivation man havde i starten, som er et vigtigt element ift. at forsætte træningen. En af de måder hvorpå du kan bibeholde motivationen er ved, at føre en dagbog, som nemt kan bibeholde din motivation samt sætte skub i denne, når du rammer muren med din træning. Herunder fremsætter vi fire grunde til, hvorledes en træningsdagbog kan hjælpe dig i din træning.

1) Skab din motivation indefra

Der vil være dage, hvor du vågner op uden motivation til dagens træningen, eller kulden og regningen skræmmer den motivation du har væk. Men at vide, at du er nød til at nedskrive ”gider ikke at træne i dag” er en god grund til at sikre, at du kommer ud af døren og i gang.

2) Forstå din krops træningsmønster

Nogle mennesker træner bedst om morgenen, andre om aftenen. Kvinders hormoner spiller en afgørende rolle i, hvordan de føler, og ligeså deres motivation. At holde en træningsdagbog vil vise dig, når du præsterer dit bedste, og når du skal acceptere, at du ikke kan. At planlægge træningen herefter, vil således være med til at maksimere dine resultater.

3) Hold øje med din ernæring

Det er vigtigt at opnå den rette balance, for selvom du ønsker at blive fit hurtig, så ønsker du også at give din krop hvad den har brug for (ellers vil du ikke nå målet). At nedskrive hvad du spiser, kan hjælpe med at sikre, at du ikke over-gør din træningsperiode eller underspiser i perioden. Læs mere omkring hvorfor, en kostdagbog kan være en fornuftig ide, lige her.

4) Boost din selvtillid

Det kan sagtens lade sig gøre at nå sine mål uden en dagbog, men med en dagbog vil du nemmere komme igennem de faldgrupper der er på vejen, som stjæler din motivation. Negativ tænkning kan hurtigt resultere i tab af tillid, og du kan endda nemt komme til at tænke, at du ikke har fået træet eller ikke har opnået resultater. I sådan en situation vil en genlæsning af tidligere dage/triumfer være med til, at genskabe motivationen.

Sådan fører du praktisk en dagbog

Der findes flere måder hvorpå du kan føre din dagbog, og herved opnå den ønskede motivation. Den klassiske mulighed hedder papir og pen, men du har også muligheden for at lave en blog hvorigennem du fører din dagbog (se guide her). Der kan være mange grunde til, at en blog er at foretrække som dagbog fremfor den klassiske mulighed. Den primære grunde vi vil nævne er, at du føler et ekstra pres for at presse dig selv og komme ud af døren, da du vil have svære ved, at lyve overfor dine ”læsere” fremfor din dagbog.