bakketræningBakketræning er en effektiv træningsform, der giver dig flere fordele på en gang. For når du løber opad imod tyngdekraften, er du nød til at have større kraft i dit afsæt for at bevæge dig fremad.

Kort sagt betyder bevægelsen opefter, at du aktiverer baller, baglår og lægge mere i dit afsæt. Samtidig med at du skal spænde op i dine coremuskler for at bevare en god teknik og overføre kraften fra dit afsæt til opadgående fart.

Samtidig træner du koordinationen i afsættet, så du bliver mere spændstig – dvs. du får mere gavn af den elastiske energi, der lagres i senerne, hver gang de strækkes.

Øget benstyrke, stærkere mave- og rygmuskler og den større spændstighed forbedrer din løbeøkonomi. Det vil sige, at du forøger skridtlængden og skridtfrekvensen, og dermed hastigheden, ved en given puls.

Et svensk forsøg på Karolinska Institutet påviste effekten af 12 ugers bakketræning med varierende intensitet på en 400 meter bakke blandt 11 elitemaratonløbere. Løberne forbedrede løbeøkonomien med 3 pct. Omsat til tidsforbedringer svarer det til lidt over 1 minut på en 10 km og mere end 5 minutter på et maratonløb. Imponerende, når man tager i betragtning, at løberne i forvejen var i god form.

Bakketræningen er ikke kun godt for løbeøkonomien. Det øger også din modstandsdygtig over for skader og giver såvel ekstra udholdenhed som kondition.