At være sent oppe hver nat og sove længe er en dårlig vane som du kan risikere at tage på af. Folk som går sent i seng og sover længe spiser flere kalorier om aftenen, mere junk food, mindre frugt og grøntsager og vejer mere end folk der går tidligt i seng og som står tidligt op, viser en ny undersøgelse, foretaget på Northwestern University.

Undersøgelsen påviste at, dem der står sent op indtager 248 kalorier mere per dag og spiser halvt så meget frugt og grønt som dem der står tidligt op. De drak også mere sodavand. Og alle de ekstra kalorier blev indtaget til aftensmaden og om natten hvor alle andre sov. De havde også en højere BMI end dem der gik i seng til normal tid.

Undersøgelsen er en af de første der er foretaget i USA, som forsker i forholdet mellem døgnrytme, spisevaner og krops vægt. Undersøgelsen blev offentliggjort i online tidsskriftet Obesity og forventes at komme på print til efteråret.

De ekstra daglige kalorier kan betyde en væsentlig vægt forøgelse – 1 kilo om måneden – hvis man ikke supplerer med fysisk aktivitet, udtaler Kelly Glazer Baron fra University Feinberg School of Medicine.

”Vi ved ikke, om folk der går sent i seng, indtager de ekstra kalorier fordi de fortrækker mad med et højt kalorie indhold, eller om det skyldes at der ikke er sunde alternativer på den tid af døgnet”, siger Kathryn Reid fra University Feinberg School.

Undersøgelsen viser, at det ikke blot har en betydning hvor mange kalorier du indtager, men også på hvilket tidspunkt du indtager dem. Det hænger sammen med hvornår du går i seng og hvornår du står op siger Phyllis Zee, der også var med til at lave undersøgelsen.

Den menneskelige døgnrytme, hvornår du går i seng og står op, har stor betydning for forbrændingen. De to ting hænger ligesom sammen og roterer som jorden, så når solen går ned skal du ikke spise, men sove. Hvis der er ubalance i dit indre ur, spiser du for sent og går endnu senere i seng og dette kan medføre vægt forøgelse.

Undersøgelsens resultater kan være gavnlige for folk, der ikke har haft succes med at tabe sig. Den viser nemlig, at ved at regulere dine måltider i forhold til hvornår du går i seng, kan du forbedre effektiviteten af en slankekur.

Også for folk med nat arbejde, vil denne undersøgelse være relevant i følge Zee. De spiser på nogle helt forkerte tider af døgnet fordi, deres døgnrytme er vendt på hovedet. De spiser et stort måltid ved midnatstid og risikerer derfor i langt højere grad, overvægt, hjerte-kar sygdomme, dysfunktion i hjernen og mave/tarm sygdomme end folk med en normal døgnrytme.

Undersøgelsen inkluderede 51 mennesker, 23 B mennesker og 28 A mennesker, som alle var omkring de 30.
B menneskerne gik i seng ce. 03:45 og vågnede ca. 10:45 spiste morgenmad til frokost, frokost kl. 14:30, aftensmad 20:15 og det sidste måltid indtog de omkring kl. 22:00. A menneskerne vågnede kl. 08:00, spiste morgenmad kl. 09:00, frokost kl. 13:00 og aftensmad kl. 19:00, sidste måltid blev indtaget kl. 20:30 og de var i seng senest kl. 00:30.
Deltagende i undersøgelsen filmede deres spise og sove vaner, ved brug af en logbog, og de bar alle en actigraph, som er en bærbar enhed, der registrerer søvn og aktivitets niveau i mindst en uge.

B mennesker fungerer godt i job hvor de selv kan bestemme arbejdstiderne, bemærkede Baron, det kan være som akademikere eller rådgivere. De finder jobs der gør det muligt for dem at leve sådan eller også klarer de sig bare med mindre søvn.

Forskerne på Northwestern, er ved at planlægge en længere række undersøgelser, bl.a. for at teste dette på en større mængde mennesker, men også for at prøve at finde den biologiske mekanisme, der linker forholdet mellem døgnrytme, søvn og forbrænding sammen.

Undersøgelsen blev støttet af The National Heart, Lung and Blood Institute of the National Institutes of Health.

Kilde: medical news today