avocadoAztekerne kaldte avokadoen for skovens smør, da frugtkødet rent faktisk kan bruges som erstatning for smør. Og faktisk så indeholder en Avokado lige så mange mineraler og vitaminer som smør, men har et fire gange så lavt fedtindhold (23%).

På trods af hvad de fleste tror, så er en Avokado ikke en grøntsag, men hører til stenfrugterne. Den vokser typisk i fugtigvarmt tropisk klima på stedsegrønne busklignende træer med store spredte blade og gulgrønne blomster i toppen. Træerne kan nå en højde på op til 20 meter og tilhører samme familie som laurbærtræet.

Avokadoer modner ikke på træerne, men bliver høstet umodne. Det er derfor, de endnu er hårde, når de ligger på frugt- og grønthylden i supermarkedet. Avokadoen er optimal moden, når du kan give den et let tryk med fingeren. Her gælder den gamle importørregel stadig: Moden er vigtig – blød er rigtig. Du kan med fordel pakke frugten ind, mens den er grøn – helst i avispapir, og lad den ligge i et par dage og eftermodne ved stuetemperatur, så er den spiseklar.

Og udover, at smage fantastisk, så er en avokado nærmest et komplet måltid i sig selv. 200 gram avokado indeholder mere end 440 kalorier. Desuden indeholder frugtkødet ca. 25% protein og er en ren vitamincocktail med et rigt indhold af både vitamin A, E, B1, B2 og B6. Avokadoer er da også en fortrinlig sund snack. Halver frugten og drys den med salt, peber og olie/eddike, og spis den med ske direkte fra skallen. Men husk, at hvis du skal lade den stå lidt inden du spiser den, så er det en god idé, at dryppe den med et par dråber citron- eller limesaft. Det forhindre, at avokadokødet bliver brunt, når det kommer i forbindelse med ilt.

Den yderst næringsrige frugt har også en lang række medicinske egenskaber. For eksempel bruger de indfødte i Guatemala frugtkødet til at stimulere hårvæksten, skrællen som ormemiddel og frø til behandling af diarre. Avokadotræets blade og bark bliver også brugt til at stimulerer menstruationen og kan fremkalde abort. Desuden er de effektive mod mavelidelser og hoste. Ligesom kolesterolforskning har dokumenteret, at indtagelse af avokadoens frugtkød hjælper med at sænke kolesteroltallet.