Ældre, og især svage ældre, bør være ekstra opmærksomme på at få nok protein.

Når vi bliver gamle, bliver vor muskelmasse mindre, og fedtet på kroppen udgør således en større del af vægten: vor fedtprocent stiger!

At muskelmassen svinder skyldes flere faktorer.

Antallet af muskelfibre bliver mindre, det samme gør antallet af de nerveenheder, som kontrollerer aktiveringen af musklerne (motorneuroner), og vor fysiske formåen forringes.

Dette resulterer ofte i inaktivitet, som igen forstærker nedbrydningen af muskel og nerveenheder.

Derudover forringes fordøjelsen og dermed optagelsen af proteiner og andre næringsstoffer med betydning for muskelvedligeholdelse.

Fysisk aktivitet og tilstrækkeligt med næringsstoffer kan imidlertid dæmme op for denne uhensigtsmæssige nedbrydning.

I et forsøg blev en gruppe raske ældre i alderen 65-78 år og en gruppe svage ældre i alderen 73-91 år sammenlignet.

De blev fulgt i en periode, hvor de svage ældres proteinindtag i starten udgjorde ca. 12% af deres energiindtag, stigende til ca. 17% for at matche de raskes proteinindtag.

De 17 energiprocent fra protein svarede til 1,2-1,3 gram protein pr. kg. kropsvægt pr. dag.

I begge grupper måltes den totale proteinnedbrydning og – syntese (syntese = dannelse af proteiner ud fra aminosyrer).

Da vi mister muskelmasse, når vi bliver ældre, burde de svages proteinnedbrydning være større (de er jo i færd med at smide forholdsvis mere muskelmasse), men den totale nedbrydning var lige stor i de to grupper.

Forskerne målte derfor, hvorfra nedbrydningen stammede.

Det viste sig, at gruppen af svage ældre nedbrød mere muskelprotein end de raske, for at kunne bruge aminosyrerne herfra til proteinsyntese i andet væv (organer, nerver m.m.).

Tilstrækkeligt med protein synes derfor at være ekstra vigtigt i vedligeholdelse af vor muskelmasse, efterhånden som vi bliver ældre.