ÆgEfter i årtier, at have været dømt ude i kulden, pga. myndighedernes kolesterolforskrækkelse, er æg atter tilbage i varmen som en sund og næringsrig fødevare.

De fleste der træner er bekendt med æggets høje indhold af protein, og ikke mindst dets gode sammensætning af de livsnødvendige aminosyrer. Men det er ikke kun æggets protein indhold og dettes høje biologiske værdi, der gør æg til en god fødevarer.

For æg indeholder også andre livsnødvendige næringsstoffer som B12, biotin, selen, D-Vitamin, B2, fosfor og A Vitamin.

Og så er det hurtigt, nemt og billigt at lave retter med æg.

Har du tidligere holdt igen med æg, pga. af kolesterolforskrækkelse, så er der også gode nyheder på den front. For i maj måned offentliggjorde Ugeskrift for Læger, en artikel der bl.a. indeholdt følgende udsagn og konklusioner:

  • “Tidligere tiders kostråd om at de kolesterolrige æg øger blodets kolesterolindhold og giver risiko for hjerte-kar-sygdomme, er der ikke længere videnskabeligt belæg for.”
  • “Trods højt indhold af mættet fedt anses et øget indtag af æg ikke for at have en negativ virkning på risikoen for hjerte-kar-sygdomme.”

Ja faktisk så viser de reviderede kostråd fra 2013 at æg, nævnes som en af de fødevarer, du kan vælge fremfor kød og kødprodukter.

Så uanset om du foretrækker dem blød- eller hårdkogte, eller som røreæg – så er der ingen grund til at holde igen med æggene. Især ikke hvis du går efter den økologiske af slagsen.