+ªbleÆbletræerne bugner af dejlige danske æbler i efterårsmånederne. Der er meget godt at sige om æbler – de er knasende saftige, smager godt, ser gode ud – og så er de oven i købet sunde. Et rigtigt godt bidrag til 6 om dagen. Der er mange forskellige æblesorter med varierende høsttidspunkt, så sæsonen er lang, og desuden er en del sorter velegnede til lagring. Æbler dyrkes vidt udbredt i tempereret klima, og importerede æbler kan man købe det meste af året.

Næringsstoffer i æbler
Som i de fleste frugter er vandindholdet i æbler ret stort (ca. 85%) og energiindholdet ret lavt – fedtindholdet er meget lavt, og energien kommer stort set kun fra kulhydrater.
Æbler indeholder kostfibre (ca. 2,2 g pr 100 g) og C-vitamin (ca. 11 mg pr 100 g).

I et forsøg hvor næringsstofferne blev undersøgt ved lagring, fandt man ud af, at der generelt ikke skete nogen nedgang i indhold af energi, kulhydrater, tørstof eller C-vitamin, selv ikke efter 6 måneders lagring.
Til økologisk dyrkning anvendes andre æblesorter end til konventionel dyrkning. Sammenlignes næringsstofindholdet i økologisk dyrkede æbler med konventionelt dyrkede, er forskellene ret små og inden for de variationer, der almindeligvis ses mellem forskellige sorter.
Konventionelt dyrkede æbler bliver sprøjtet med pesticider under dyrkningen, men restindholdet af pesticider i æbler er generelt små, og udgør ingen sundhedsfare.

Varm æblemost med krydderier

4 glas

Du skal bruge:

  • 1 l æblemost eller æblejuice
  • 2 hele stjerneanis
  • 2 hele kanelstænger
  • 2 hele nelliker

Sådan skal du gøre:
1. Hæld æblemosten i en gryde

2. Læg de hele krydderier i gryden

3. Lad mosten koge op og lad det stå og trække, til du synes den har den rigtige smag (15-60 min.)

4. Kog op igen inden servering.

 

Tip:
Til de lune dage kan æblemosten serveres kold med lidt koncentreret hyldeblomstsaft, friske bær f.eks. jordbær, hindbær, brombær eller frosne melonkugler og isterninger.

Kilde: fødevarestyrelsen