shutterstock_108853694 kopiABCDE diæten (Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise) bygger på at man i en periode bulker hvorefter man cutter i en periode. Disse perioder er korte. Som regel hører man om seriøse bodybuildere der bulker fra efterår til forår, og derefter cutter. Det fungerer for nogle, men det er en stor psykisk belastning. At se din krop med en fedtprocent på 25% når du er vant til 10% er uudholdeligt. De går i lange bluser for at undgå at se deres kroppe.

Er det lidt for seriøst til dig?

I stedet for skulle du prøve ABCDE diæten. Det er en diæt der ikke er så udbredt, men effekten af den er tilsyneladende meget god.

ABCDE diæten

ABCDE diæten blev oprindeligt lavet af en svensk forsker, men jeg har i denne artikel modificeret den lidt. Diæten er oprindeligt simpel, og mine ændringer har kun praktisk betydning.

I ABCDE diæten foreslås det at starte med 10-12 dage i et stort energioverskud af 1200-1700 kcal og derefter have 10-12 dage i et stort energiunderskud af 1200-1700 kj. Er man ikke til ekstremerne kan man nemt ændre på tallene efter behov. Selvfølgelig med måde. Er dit energiindtag på 3000 kcal, kan det virke meget ekstremt at spise knap 5000 kcal de første 10-12 dage og derefter 1000 kcal i 10-12 dage. I stedet for kan du i ABCDE diæten køre med et energioverskud på 500 kcal og et underskud på 500 kcal. Det virker mere overskueligt.

Det er én måde at gøre det på. I ABCDE diæten skal man ikke tage tallene som givet, men ændre så det passer ind i hverdagen. Det gælder også tidshorisonten i ABCDE diæten. Eventuelt kør et cut på 7 dage og et puls på 14 dage, alt efter hvad der passer ind i din hverdag.

Et studie der viser effekten af ABCDE diæten

Et studie viser meget godt effekten af ABCDE diæten. Forsøgspersonerne styrketrænede ikke i perioden. Efter 12 dages bulk havde personerne taget 2 kg muskelmasse på og 1 kg fedt. Dette er de tal, der oplyses, men det virker meget usandsynligt. Husk på at muskelvæv binder 4 dele væske og væske 0,25 del væske, så tror nærmere der menes 400 g muskelmasse og 800 g fedt. Det er princippet det er interessant.

Efter yderligere 12 dages cut p ABCDE diæten havde forsøgspersonerne tabt 1 kg muskelmasse (200 g efter min vurdering) og 2 kg fedt (1600 g).

Det betyder altså at personerne, uden træning, over 24 dage havde taget 200 g muskelmasse på og tabt sig 800 g fedt. Dette er meget imponerende. Bemærk, uden styrketræning.

Med andre ord har forsøgspersonerne over 24 dage tabt fedt og forøget muskelmassen. Hvor ekstremt du vil gøre det, er helt op til dig selv.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.