Grøntsager bidrager med mange vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre stoffer, der har stor betydning for vores sundhed.

Det er derfor sundt at spise mange grøntsager og gerne til flere af dagens måltider. Den officielle anbefaling for alle voksne, er 6 om dagen svarende til 600 g grøntsager og frugt.

Vitaminer er sunde, vitaminer styrker immunforsvaret og vitaminer giver godt humør.

Vælg årstiden råvarer

Gå efter sæsonens frugt og grønt når du handler. Transport og lang opbevaring forringer nemlig kvaliteten af dine råvarer. Faktisk siges det at indholdet af vitaminerne forsvinder/ forgårud af frugt og grøntsager efter ca. 7 dages ligge-tid. Med dette for øje er årstidens råvarer de bedste og mest næringsrige – om som bonus smager de også af meget mere.

Der er faktisk også penge at spare, når du køber årstidens grønt, og det medfører samtidig en helt naturlig variation i dine råvarer.

Friske råvarer af en god kvalitet, smager bedre og indeholder mere vitalitet. Vælger du økologiske produkter indeholder endnu flere næringsstoffer.

I april og maj kan du med spise følgende frugt og grønt:

• Champignoner
• Gulerødder
• Hvidkål (april)
• Porrer (april)
• Rabarbar
• Radiser
• Rødbeder (april)
• Salat
• Selleri (april)
• Spinat (maj)
• Æbler