Hvis du lever et stresset liv i et forurenet miljø, så vær taknemmelig for at kroppen har en god evne til at udrense og beskytte sig mod gift- og affaldsstoffer. Her er 9 tips, der renser ud og giver god beskyttelse ved at udnytte kroppens naturlige mekanismer.

1. Drik masser af vand
Nyrerne er blodets filter for affalds- og giftstoffer. Du kan øge gennemstrømningen i nyrerne ved at drikke meget vand. 2-4 liter om dagen er en passende vandmængde – mest, hvis du er meget fysisk aktiv og mindre, hvis du er meget inaktiv. Check evt. farven af din urin, hvis

du vil vide, om du drikker for lidt eller for meget vand. En lys gul urinfarve betyder, at du drikker en passende mængde væske. Hvis din urin er mørkegul, bør du drikke mere vand. Hvis urinen derimod er helt klar, har du drukket for meget. Det er en dårlig idé, at drikke så meget vand, at urinen altid er helt klar. Det er nemlig ikke kun giftstoffer, der bliver udskilt i større mængder. Mange livsvigtige mineraler ryger også med ud. Rent vand er det bedste at drikke – enten i form af postevand, mineralvand eller kildevand.

2. Spis vandopløselige fibre
Kostens fibre kan inddeles i to grupper: de vanduopløselige og de vandopløselige. De vandopløselige findes især i fuldkornsprodukter. Gode kilder til vandopløselige fibre er grøntsager, bælgfrugter, frugt og havregryn. De vandopløselige fibre er bedre end de vanduopløselige fibre til at rense ud i systemet. De vandopløselige fibre danner under fordøjelsen en slags gelé, der binder skadelige stoffer til sig og fører dem ud med afføringen. Fibrene binder sig både til skadelige stoffer, der måtte være i maden og suger skadelige stoffer direkte ud af kroppen – så det, der allerede er ophobet, også bliver udskilt. Et stort forbrug af frugt og grønt spredt udover hele dagen giver den bedste garanti for at få nok af disse udrensende fibre. Frugt og grønt er bedre end fiberpiller, da naturlig frugt og grønt samtidig indeholder andre beskyttende og udrensende stoffer i en passende balance.

3. Spar på saltet og spis mere grønt
Det er normalt ikke farligt at have væskeophobninger. Men det kan være ret irriterende. Du kan hjælpe din krop til at udskille væskeophobningerne ved at spise mindre salt og samtidig mere frugt og grønt. Det dårlige ved salt er, at det indeholder meget af mineralet natrium, der binder væske til sig. Denne effekt modvirker mineralet kalium, der findes i store mængder i frugt og grønt. Du kan spise mindre salt ved at salte maden mindre, holde igen med saltet under madlavningen og undgå meget salte madvarer som f.eks. salte snacks. Skift også det almindelige køkkensalt ud med Seltin mineralsalt, der indeholder mindre natrium og mere kalium. Det er samtidig en god idé at dyrke regelmæssig motion, der får dig til at svede meget. Sved hjælper til at udrense kroppen for natrium, så det bliver lettere at finde en hensigtsmæssig balance mellem natrium og kalium – og dermed slippe eventuelle væskeophobninger. Du øger også din krops evne til at udskille væskeophobninger ved at drikke ekstra meget vand.

4. Hold en sund syre/base-balance med motion
Øget motion er den mest effektive og mest naturlige måde at bevare en sund syre/base-balance på. Der bliver hele tiden dannet syrer under omsætningen af maden og i stofskiftet i det hele taget. Disse syrer bliver omdannet til kuldioxid og udskilt med udåndingsluften. Motion, der sætter gang i kredsløbet og lungerne, styrker derfor denne naturlige udrensning. Blid motion er mindst ligeså effektivt som hård motion, når det gælder udrensning af syrer. Du kan få rigelig udrensende motion i hverdagen ved f.eks. at bruge gåbenene og cyklen som transportmidler, lave husarbejde, arbejde i haven, gå en aftentur eller lege med børnene. Men hvis din daglige transport og arbejde er meget stillesiddende, bør du supplere med decideret konditionstræning såsom raske gåture, cykelture, aerobic, løb, svømning, dans, boldspil og lignende. Motionér helst i områder og på tidspunkter hvor luftforureningen er minimal.

5. Brug motion mod stress
Din krop kan tage skade, hvis stresshormoner får lov til at hobe sig op i kroppen gennem længere tid. Daglig motion er det bedste middel til at holde stresshormonerne nede. Al motion er godt til at modvirke stress – både hverdagsmotion, konditionstræning, styrketræning, strækøvelser og forskellige sportsgrene. Vælg nogle motionsformer, du har lyst til, og som passer til dit temperament og din livsstil. Ved at dyrke motion hver dag forebygger du, at stress på jobbet får lov til at sætte sig som en kronisk stresstilstand, det kan være svært at komme ud af. En gåtur på 5-10 minutter kan være nok på dage, hvor det er knap med tiden. Brug også gerne motionen som mentalt pusterum, hvor du kobler hjernen fra, mediterer eller fordyber dig i musik fra Ipod’en, mens du laver kredsløbstræning

6. Spis madvarer der beskyttende effekt
Bestemte madvarer har et højt indhold af stoffer, der beskytter kroppen mod farlige stoffer. Disse beskyttende stoffer omfatter bl.a. vitaminer, mineraler, antioxidanter og fytostoffer. Der er et særlig højt indhold af beskyttende stoffer i disse madvarer:

• Grøntsager
• Frisk frugt
• Bælgfrugter
• Løg og hvidløg
• Fisk og skaldyr
• Nødder og frø
• Fuldkornsprodukter

7. Spis ren og frisk mad, helst økologisk
Vælg madvarer, der er så rene, naturlige og friske som mulige – gerne økologiske. Økologiske fødevarer er ikke alene sundere end almindelige fødevarer for din krop her og nu. Men ved at vælge økologiske produkter bidrager du også til et bedre miljø i fremtiden. Tilbered maden med god hygiejne og sørg for at gennemstege kød- og fjerkræprodukter. Så undgår du at blive angrebet af farlige madbakterier.

8. Hold igen med alkoholen
Alkohol belaster leveren, så den ikke renser blodet så effektivt for gift- og affaldsstoffer. Det samme er tilfældet med mange former for medicin. Leveren er sammen med nyrerne de organer, der har størst betydning for kroppens indre udrensning.

9. Undgå tobaksrøg
Rygning er en uhyre effektiv måde til at belaste kroppen med store mængder giftstoffer og andre sundhedsskadelige stoffer. Alle råd om udrensning og afgiftning er derfor absurde, hvis du er ryger og ikke vil holde op. Det er også en fordel at undgå passiv rygning.