Det tyske fitness magazin  “Fit for Fun” har haft sendt deres styrketræningsekspert Dr. Wolfgang Buskies på besøg i landets fitnesscentrene.

Han definerede de 8 hyppigste fejl ved styrketræning i centrene, der ofte fører til manglende balance i styrketræningen, overtræningssymptomer og skader.

 

1. Ensidig træning af bestemte muskler og muskelgrupper.

Alle muskelgrupper skal trænes for at få et godt resultat og balanceret resultat.

 

2. For mange træningsdage hver uge.

1 gang om ugen er udmærket for nybegyndere. 2-3 gange for øvede. Og evt. mere for veltrænede med et nuanceret program.

 

3. For tidlig brug af frie vægte.

Maskinerne er udmærkede og kan give sikkerhed for korrekt udførelse af øvelser for nybegyndere og let øvede.

 

4. For lange træningspas.

Motionister, der har afsat 45-60 minutter til fitness træningen, kan udmærket starte med 10-20 gentagelser pr. øvelse og ikke flere sæt i starten, hvilket kan udbygges senere.

 

5. Forkert tempo ved udførelsen af øvelsen.

Tempoet ved udførelsen skal være roligt og afpasset med åndedrættet.

 

6. Forkert pause interval mellem trænings sæt.

For kort pause og for lang pause giver ikke den optimale træning og muskelopbygning.

 

7. For lidt eller for meget vægt ved træning.

50-80 % af maksimalkraften kombineret med en rigtig udførelse af øvelsen giver det bedste resultat.

 

8. For lidt afveksling i den langsigtede træningsplanlægning.

Afveksling er med til at fastholde motivationen og balancen.