Skal du til Thailand, USA, Australien eller en helt fjerde destination, der kræver en lang flyvetur? De lange flyveture er ikke bare hårde for tålmodigheden – de kan også gå hårdt ud over maven!

Det er aldrig sjovt at starte ferien med en dårlig eller træg mave, men alt for mange oplever desværre, at maven driller efter selv korte flyveture. Og det er ikke så mærkeligt, for fordøjelsessystemet er slet ikke designet til at fungere i 11 kilometers højde – heller ikke selvom lufttrykket i flykabinen indstilles.

Lufttrykket i kabinen falder efter take-off, og det får luften til at udvide sig med op mod 30%. Det kan bl.a. give en fornemmelse af ubehag og oppustethed, og kan give luft i maven og kan få tarmene til at udvide sig. Dette er især ubehageligt, hvis du har spist mad, som maven i forvejen har svært ved at fordøje.

Du kan forberede din mave på en lange flyvetur ved at spise og drikke ordentligt op til din rejse. På den måde får du den bedst mulige start (eller afslutning) på ferien.

Her får du en liste med 6 typer mad/drikkevarer, som du med fordel kan indtage op til flyveturen.:

Frisk frugt:
Frugt er en rigtig god kilde til vitaminer og er let at fordøje. Spis fx appelsiner inden flyveturen, da C-vitaminerne booster dit immunforsvar og hjælper med at beskytte dig mod bakterier, som desværre forekommer i store mængder i lufthavne og fly, og som du nemt kan pådrage dig, når du færdes i områder med mange mennesker.

Appelsiner er i øvrigt en genial måde at øge væskeindtaget på, da de indeholder masser af dejlig frugtsaft.

Vand, vand og atter vand
Mange tror det skyldes jetlag, hvis de er trætte efter en lang flyvetur, men i mange tilfælde er de i virkeligheden ”bare” dehydrerede. Husk derfor at drikke masser af vand, både før, under og efter flyveturen. Giv vandet lidt ekstra smag med en skive citron, som desuden har en antibakteriel effekt, der modvirker ondt i halsen, som bl.a. kan opstå som følge af den kolde, ventilerede luft i flykabinen.

Yoghurt
Yoghurt er super godt for maven. Vælg en yoghurt med naturlig probiotika, da det hjælper med at regulere tarmfloraen og holde styr på mave-tarmfunktionen.

Mager og proteinrig mad
Vælg letfordøjelig og mager mad, der er rig på proteiner, og som kan holde dig mæt længe uden at du får en tung fornemmelse i maven. En hurtig menu fra grillbaren er no go!

Styr pænt uden om kulhydrater fra hvidt brød, pasta, ris, kartofler etc. og vælg i stedet en god, frisk salat med et stykke magert kyllingebryst, groft rugbrød, æg osv.

Drik urtete
Koffein, som du indtager gennem kaffe, sodavand og – i nogle tilfælde – te, kan dehydrere dig. Hold dig derfor udelukkende til urtete, ud over vand, inden du skal ud at flyve. Du kan med fordel vælge en urtete med pebermynte, da det hjælper til at berolige maven.

Smoothies
Man kan altid klemme en smoothie ned, ikke? Det kan du i hvert tilfælde roligt gøre inden flyveturen. Bare husk at den helst skal bestå af yoghurt og frugt – ikke is. En smoothie er genial, da den indeholder alt det gode fra yoghurten, altså probiotika, og frugten, der giver dig et ordentligt vitaminboost.