shutterstock_73821967Følgende punkter bør du især være opmærksom på, hvis du ønsker at udvikle dine mavemuskler optimalt og få et flot vaskebræt.

 

1. Koncentration
For at få optimalt udbytte af din mavetræning, er det vigtigt, at du “føler” øvelsens effekt i den arbejdende muskel. Spænd musklen helt i øvelsens slutfase, læg evt. en hånd på mavemusklerne, mens du træner, for at sikre dig, at de arbejder gennem hele øvelsens bevægelse.

 

2. Lad være med at gynge
Mange har desværre endnu ikke opdaget, at mavetræning handler om at opnå maximal sammentrækning af mavemusklerne. Det drejer sig ikke om at kaste kroppen formålsløst op og ned. Det betyder for det første, at alle maveøvelser skal udføres langsomt og kontrolleret. Du skal kunne mærke, hvordan mavemusklerne arbejder. Det er vigtigt, at du trækker dig op med mavemusklerne og kun dem. Således at du ikke ender med at lade hele kroppen arbejde efter løftestangsprincippet.

 

3. Undgå at bruge hoftebøjerne
Mange har en tendens til at bruge hoftebøjerne, når de udfører hængende, siddende eller liggende benløft. Prøv at undgå dette, hvis du ønsker at udvikle dine mavemuskler. Eller endnu bedre, hvis du er relativ nybegynder, skal du undgå at udføre disse øvelser, indtil du har fået styrket mavemusklerne.

 

4. Ingen grund til maratonsæt
Det er en gammel skrøne, at mavemusklerne er en høj repetitions muskelgruppe. Og selvom det er en slidstærk muskelgruppe, er der ingen grund til at lave hundredvis af repetitioner for at få dem i topform. Faktisk er 12-20 repetitioner per sæt rigeligt.

 

5. Træk ikke nakken af led
Af og til kan man i et fitnesscenter opleve personer, der ser ud som om, de er ved at trække deres nakke af led, mens de udfører det, de tror er mavebøjninger. Hvis du føler et behov for at trække i nakken, for i det hele taget at nå øvelsens slutposition, så er der noget galt. Dine mavemuskler er ikke stærke nok, og du bør i stedet udføre øvelsen med hænderne foldet over brystet, så du undgår at lave øvelsen forkert. Er du nybegynder og ikke i stand til at trække dig selv helt op til slutfasen alene ved hjælp af mavemusklerne – så fortvivl ikke. Lav blot så meget af øvelsen du er istand til i begyndelsen, og husk på at mavemusklerne for de fleste er en taknemmelig muskelgruppe, der hurtigt responderer på regelmæssig træning. Bid tænderne sammen og klø på, så vil du hurtigt kunne udføre øvelsen korrekt.

 

6. Overtræning
Vær opmærksom på at mavemusklerne ikke har til formål at se godt ud. De har flere vigtige funktioner – de aflaster ryggen og medvirker til at stabilisere kroppen i mange frivægtsøvelser. Hvis du regelmæssigt udfører frivægtsøvelser, bliver mavemusklerne tit trænet indirekte på dage, hvor du ikke nødvendigvis træner dem isoleret. Så vær opmærksom på, at mavemusklerne af og til får en hviledag, for de har som alle andre muskler også brug for at restituere.