Det er ikke nemt at opretholde en sund livsstil og følge en streng kostplan, hvis du ofte er på farten eller når du skal på ferie.

Ved flyrejser er du ofte begrænset til den mad, der sælges i lufthavnen samt på flyet, og her er både kalorieindholdet og priserne ofte skyhøje – og det til trods for at det hverken giver dig en ordentlig mæthedsfornemmelse eller den energi, som du har behov for. Tværtimod kan kiosk- og flymad være den direkte vej til forstoppelse og ondt i maven.

Det samme gælder når du rejser med tog og kør selv rejser, hvor det kan virke som den nemme løsning at købe maden undervejs i kiosker og på restauranter. I nogle tilfælde kan du være heldig at finde et sted, der sælger sunde alternativer til den ofte usunde rejsemad, men alt for ofte må du lade dig nøjes med fedtet bagværk og indtørrede, daggamle pølser indpakket i hvidt brød, der faktisk kun fungerer som et quick fix og på ganske kort sigt gør dig utilpas eller endnu mere sulten.

Men hvad så? Skal du helt undlade at rejse eller tage på ferie, hvis du vil føre en sund livsstil?
Det behøver du bestemt ikke, for der findes heldigvis alternativer til de usund flymad og uappetitlige kioskpølsehorn samt genkendelig fastfood, som desværre serveres på mange feriedestinationer, netop fordi det er let og genkendeligt.

Sundhed på rejsen – sådan gør du!

Vi giver dig her 5 goderåd til hvordan du kan spise sundt, når du rejser på kortere forretningsrejser eller skal på længere ferier, og dermed få lettere ved at følge din kostplan eller generelt opretholde en sund livsstil.

Pak mad og snacks hjemmefra
Hvis du har tid til at forberede en madpakke, så gør det! På den måde kan du selv bestemme hvad du får at spise, det er billigere end at købe mad i lufthavne og kiosker og så smager det oftest bare bedst. Rådet her gælder også når du er på ferie, hvor du kan købe ind til madpakken i lokale supermarkeder, hvor de i mange tilfælde fører varer – eller tilsvarende – som du kender hjemmefra.

Medbring fx rester fra gårsdagens aftensmad/frokost eller lav en let salat eller en sandwich i fuldkornsbrød, som du kan nyde undervejs. Pak desuden masser af snacks samt müsli- eller proteinbarer, der kan klare den lette sult. Fyld fx små poser med:

  • Æbler
  • Bananer
  • Pærer
  • Selleristænger
  • Gulerødder
  • Agurkestænger
  • Tørret frugt
  • Nødder

Ovenstående er super nemme at medbringe på rejsen og sviner ikke, når du spiser dem undervejs. Og så er det selvfølgelig langt sundere end de 3 chokoladebarer du, i ren panik og i mangel på bedre, kan komme til at konsumere inden flyafgang eller mellem motorvejfrakørslerne.

Bemærk: Ikke alle flyselskaber tillader, at du medbringer din egen mad i flyet. Tjek derfor lige om du overhovedet må spise din medbragte mad i flyet inden du finder det store skærebræt frem.

Køb ordentlig undervejs
Kan du ikke nå at smøre en madpakke til dagens rejse/aktiviteter, eller må du ikke medbringe mad i flyet? Fortvivl ej!
Rigtig mange danske såvel som udenlandske kiosker og lufthavne samt flyselskaber er begyndt at føre et udvalg af sunde og lækre alternativer til den usunde mad – af og til skal du blot lede lidt efter den og undgå at lade dig friste af enorme hylder med blandet slik og chokoladebarer. Kig i stedet fx efter følgende:

  • Kylling- og kalkunsandwich.
  • Drikkeyoghurt eller yoghurt med tilbehør a la nødder og tørret frugt.
  • En blandet salat – helst med dressing ved siden af.
  • Müsli- eller proteinbarer.
  • Vand, vand og atter vand! Lad dig ikke friste af sodavand og andre drikkevarer i indbydende emballage.

Glem alt om ”den første den bedste”!
Har du ventetid mellem fly- eller togafgangene, eller er det tid til en pause fra køreturen? I disse tilfælde kan det være nemt at falde i fælden, hvor du simpelthen vælger den første den bedste kiosk eller restaurant undervejs, når sulten melder sig.

Lad være! Den første kiosk du falder over er sjældent den bedste. Selvfølgelig er det nemt at springe forbi kiosken på togstationen eller den første madforhandler du ser i lufthavnsterminalen – men du fortryder det garanteret, når du har spist dine ’3 stk for 25 kr-donuts’, maven begynder at brokke sig, og du erfarer at du faktisk har to timer du skal slå ihjel inden næste tog- eller flyafgang.

Har du tid mellem afgangene, så gør dig selv en tjeneste og sondér terrænet inden du køber din frokost. Så får du også rørt dig lidt mellem de lange og siddestillende transporttimer. Du kan sågar tjekke madudvalget på de forskellige destinationer undervejs på nettet hjemmefra og planlægge hvor du skal indtage din frokost. F.eks. vil dette ofte findes sted på individuelle og lange rejser.  

Vær ikke bange for at prøve den lokale mad
Det er nemt at vælge restauranter, der serverer genkendelige retter, når du er på ferie i udlandet. Problemet er dog, at ’genkendelig’ mad alt for tit er lig med ’fast food’. Det ryger let ned, fordi du ved hvad det er – desværre på bekostning af dit eget fysiske velbefindende. En ferie, hvor du ikke indtager andet end fast food og ”nemme løsninger” er nemlig den sikre vej til en rigtig trist mave og måske en ødelagt kur.

Ud over det faktum, at fast food gør dig utilpas, så snyder du også dig selv for gode oplevelser, når du vælger den genkendelige mad frem for nye, eksotiske retter. Lad dig ikke skræmme af lokale madvarer og retter, men udforsk i stedet hvad de fastboende spiser, snak med de lokale, kontakt dine rejseguides og få gode tips til restauranter samt populære retter, som du selv kan lave.

Det er generelt en rigtig god idé at sætte sig ind i madkulturen og udvalget af sunde madvarer i det land du rejser til. Hvis du skal til et sted, der er meget præget af turisme kan det være svært at finde de sunde alternativer til restauranterne og kioskerne i hotelområderne, hvor man oftest har fokus på at tilfredsstille turisternes behov for nemme og genkendelige måltider. Gå derfor gerne på udkig lidt uden for turistområderne, tag en snak med de lokale – ikke kun de ”lokale” der lever af turismen, og find ud af hvor du kan spise godt og sundt i området.

Vand er din ven!
Uanset om du er på en kortere forretningsrejse eller på en 2-ugers ferie under varmere himmelstrøg, er det vigtigt at du altid allierer dig med masser af vand. Vand er simpelthen din bedste ven når du rejser!

I Danmark fylder du bare al det postevand du kan på din rejseflaske og i udlandet bør du lave et ordentligt lager af vand på flaske, så du altid kan tage vand med på farten, til stranden eller til en dag ved poolen.

OBS: Undlad at drikke af vandhanerne, når du rejser i udlandet, og bed altid om at få serveret vand på flaske, når du er på restaurant eller café.