De fleste mennesker elsker æbler og det er der også god grund til. Her er 4..


1. Æbler lever længst
Æbler kan holde sig halvanden uge eller mere efter du har købt dem. Det er op til 10 dage mere end bløde frugter som f.eks. jordbær. Du skal dog undgå at have bananer og æbler i samme frugtskål, da æblerne ellers modnes for hurtigt. Læg dem hellere i køleskabet, så holder de sig friske længere.

2. Æbler holder kolesterolet i skak
Ifølge en undersøgelse fra Cornell Universitet skulle et æble om dagen kunne blokere LDL iltningen, hvilket giver en 8% reduktion af kolesterolniveauet. Som ekstra bonus indeholder æbler (også skrællen) opløselige fibre, der kan skrubbe indersiden af arterierne rene. Skær for eksempel et æble i tern og spis det på dine havregryn til morgenmad, som er en anden top næringsrig energikilde.

3. Æbler giver dig et energiboost under en lang træning
Du behøver ikke at bekymre dig om, hvilken type kulhydrater du forbrænder under f.eks. en lang cykel- eller løbetur. En undersøgelse i Journal of Strength and Conditioning Research viser, at du får lige meget energitilskud, fra det du spiser, uanset om det har lavt glykæmisk indeks (som æbler) eller et højt niveau (som kiks). Hvis du træner mere end 90 minutter, bør du tilføre kroppen ny energi i form af 25 til 40 gram kulhydrater hver 30. minut for at give din krop det nødvendige brændstof.

4. Æbler vinder på skrællen
Husk at spise hele æblet. Canadiske forskere har nemlig fornyligt fundet ud af, at 80% af æblets antioxidanter findes i skrællen. Og det er også der, du finder de fleste gavnlige fibre.

Bonus-tip:
På fitnews.dk har vi en lækker, nem og yderst populær opskrift på en Fransk Æbletærte, som vi synes du skal prøve – Se opskriften her