4. livsstilAf Nanna Aagaard Larsen

Det lyder nemt og lettilgængeligt, så hvorfor ikke bare gøre det?
Vi er alle forskellige både med hensyn til hvilken opdragelse vi har fået gennem vores opvækst, vores udseende, måden hvorpå vi opfatter livet og mange flere ting.

Livsstil er noget vi alle har en forskellig tilgang til, og vores livsstil afspejles i den adfærd vi udviser, vores opfattelse af sundhed og hvilke prioriteringer vi har såsom karriere eller familieliv, samt en lang række andre ting. Mange faktorer er med til at forme vores livsstil og måden vi lever på hver især.

 

De 4 livsstilsændringer

Et nyt studie fra the US Centers for Disease Control and Prevention(CDC), påpeger at ved at sætte fokus på fire livsstilændringer og implementering af disse i ens hverdag, vil være med til at nedsætte risikoen for at pådrage sig kroniske sundhedsproblemer og ikke mindst at man forlænger sin levetid.

Disse fire omhandler, at man skal stoppe med at ryge, spise sundere og efter de nationale anbefalinger, være fysisk aktiv regelmæssigt hvor pulsen presses op, så man opnår alle de gavnlige indvirkninger, samt nedsætte forbruget af alkohol.

 

Rygestop har den største indvirkning

Ud fra studiets analyser har man fundet frem til, at ved bare at gøre brug af en af livsstilsændringerne, kan man opnå at man lever længere. I denne sammenhæng pointeres det at rygestop alene har den største indvirkning, og at man ved at ophøre sin rygning, vil se en størst indvirkning på sit helbred i en positiv retning.

Livsstilsfaktorerne kræver, at man yder en indsats, idet vi alle sammen er omgivet af vaner og rutiner i vores dagligdag som nu skal reguleres og ændres – der skal sættes fokus på en sundere livsstil og motivationen skal findes i, at man gør dette for en selv og ens eget helbred.