Chin-up-2Læs med her og få inspiration til ryg øvelser. I denne artikel vil du kunne læse om 3 alternative ryg øvelser. Ryg øvelser du formentlig ikke selv har brugt i dit træningsprogram, men som er gode, store øvelser du kan komme langt med.

De traditionelle ryg øvelser

Der er de traditionelle ryg øvelser som kort vil blive præsenteret her. Ryg øvelser du selvfølgelig også kan komme rigtig langt med, men somme tider har man brug for lidt veksling mellem øvelserne for at snyde kroppen.

Pullup / chinup / pulldown

Pullups, chinups og pulldown er ryg øvelser der rammer ryggen rigtig godt. Du kan holde bredt, du kan holde smalt. Det gør man for at ramme forskellige ryg muskler, og det bør du udnytte

Bent over row (BOR)

Bent over row er en suveræn ryg øvelse der rammer hele rygmuskulaturen. Ved at lave denne øvelse kan du altså helgardere din ryg og måtte du kun vælge én ryg øvelse til hele dit træningsprogram, burde du tage bent over row.

Seated row

Der findes utallige row øvelser der rammer ryggen og biceps meget. De forskellige varianter rammer ryggen forskelligt og det er et helt afsnit for sig. Seated row rammer ryggen og biceps meget komplet.

3 nye rygøvelser

Her får du så lidt inspiration til dit træningsprogram. Prøv nogle nye øvelser. Først og fremmest, hvis du ikke i forvejen laver dødløft, er det bare med at komme igang. Det er en rigtig god ryg øvelse, der dog også går i benene. Derfor træner mange ryg øvelser og ben øvelser samme dag.

Parallel grip i pullup, chinups og pulldown

Normalt siger man at ryg øvelserne pullups og pulldowns laves med håndfladerne væk fra kroppen, og ryg øvelsen med håndfladerne mod kroppen. En tredje variant er at lade håndfladerne pege mod hinanden. Men hvorfor? En ryg øvelse som pullups stiller meget store krav til din underarm. Ofte er det netop underarmen der ikke kan holde kropsvægten længere. Det er synd, da de fleste ønsker at træne pullups mod at få en stærkere ryg. Ved at have parallel grip rammes underarmen det mindre som går over i biceps. Biceps kan holde til mere hvilket også er ensbetydende med mere træning til rygmusklerne.

Rygøvelser til øvre del: shrug

Mange der styrketræner laver ikke ryg øvelsen shrug. Det er en skam, da den kan give dig den ekstra styrke du har brug for i andre ryg øvelser.

Ab wheel er også en ryg øvelse

Ab wheel er typisk en mave øvelse, men den kan også fungere som en ryg øvelse. Ved at holde meget bredt på en stang der kan rulle eller tage to håndvægte der kan rulle og holde stor afstand imellem, vil du opnå træning af den brede ryg muskel.

Traditionelle ryg øvelser eller alternative ryg øvelser

Hvilke er bedst? Det er de traditionelle ryg øvelser. Der er en grund til at det er de traditionelle ryg øvelser. De virker. Det kan være en god ide at skifte lidt mellem ryg øvelserne så du kommer kommer omkring de alternative ryg øvelser. Det vil øge din alsidighed og derved vil du kunne se fremgang i din allround ryg styrke.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.