Drømmer du om svæve hen over sten, skyde op af bakker og ubesværet bevæge dig ned af næsten lodrette passager? Uanset om du cykler for naturens skyld og bare gerne vil gennemføre ruten uden at styrte eller gerne vil toptune din balance, styrke og cykelhåndteringsevner, så skal du starte med at have styr på det basale. Jo mere sikker du er på dig selv og cyklen, jo mere får du glæde af de hæsblæsende ture i skoven.

Her er 10 tips til at køre bedre
mountain bike.

1. Tjek din cykel

Det kan være svært at fokusere på vejen, hvis det rumler og skramler med mærkelige lyde fra din cykel. Et cykeltjek, før du tager af sted, kan redde dig fra en meget lang gåtur hjem eller et besøg på skadestuen. Gå hele cyklen igennem og kig efter om der er noget, der virker løst, slidt, knækket eller bare ikke lyder rigtigt. Husk på, at problemer som virker små derhjemme, hurtigt kan blive store, når du er ude på ruten. Vær også helt sikker på, at cyklen passer dig perfekt. En cykel, der er for lille eller for stor, kan være svær at kontrollere.

2. Tag en tur sammen med en der er bedre end dig

Det vil ikke kun hjælpe dig til at presse dig selv og arbejde hårdere. Det vil også hjælpe dig med at lære teknikker og fif fra mere erfarne mountain bikere. Ved observere hvordan de bruger kroppen, når de cykler op og ned af bakker, hen over stenede eller ujævne passager, kan du se, hvordan du selv skal bruge din krop. Disse erfaringer er langt nemmere at lære, når du kan se dem i aktion og har en at spørge til råds. Tjek på nettet, hvor den nærmeste mountain bike klub ligger, og sørg for at komme ud at køre sammen andre.

3. Fokuser på det sted du vil hen

Når du cykler på stierne, så hold øje med det punkt, du gerne vil hen til, især hvis der er tale om en sti med masser af rødder og sten på vejen. Det lyder måske lidt underligt, at man ikke skal holde øje med det, man gerne vil undgå, men faktisk er det er det sådan, at hvis du kigger på det, som du prøver at undgå, så vil du højst sandsynlig ramme det. Derfor skal du i stedet fokusere på den linie, som du gerne vil holde mellem A og B. Det kaldes “target fixation,” og gør dit ridt blive langt mere glidende.

4. Slap af

Uanset om du kører på en stiv cykel eller en cykel med fuld affjedring, så ligger den bedste affjedring i dine arme og ben. Rejs dig op i sadlen og slap af og lad så arme og ben absorbere bump og ujævnheder i vejen. Når du først har lært at lade cyklen bevæge sig under dig, vil du være i stand til nærmest at svæve hen over diverse forhindringer. Det hjælper dig også til at slappe mere af i dit greb omkring styret. Vær sikker på, at du står fast på cyklen, men uden at hage dig til den. Holder du styret i et dødsgreb, hvor samtlige knoer er hvide, bør du løsne lidt op, ellers risikerer du bare at blive træt i arme og hænder før tid, og så mister du igen en del af kontrollen over cyklen.

5. Spin

Kadencen eller rotationen på din krank er særdeles vigtigt, når du cykler i skoven. Hvis dit tråd er ujævnt, er det med til at kaste dig ud af balance, så du faktisk er tvunget til at arbejde endnu hårdere. En god kadence sørger også for at holde dig fast på stien, der hvor underlaget er løst. Så ser du eksempelvis et stykke med sand forude, skal du ikke bremse ned eller sætte farten op, men fortsætte ufortrødent i det gode tråd, du allerede har oparbejdet. Den gode kadence er en kombination af at køre pedalerne rundt i en jævn cirkel og at være i det rette gear i forhold til terrænet. Kører du i for højt et gear er det svært at køre henover forhindringer med den rette kraft. Kører du derimod i for lavt et gear, mister du hurtigt kontrollen over pedalerne og ender med at glide rundt uden at få rigtig fat. En god tommelfingerregel er, at når du har fundet det gode tråd og skal skifte gear på grund af terrænet, så skal du skifte gear i overensstemmelse med din RPM. Det vil sige det antal omdrejning du laver i minuttet. Eller sagt på en anden måde, dit tråd bør ikke ændre sig, selv om du skifter gear. Ved at holde din RPM bliver det meget nemmere at klatre op ad eller trække dig igennem hårde passager.

6. Lær at wheele

Wheeling og nose-wheeling, der betyder henholdsvis at stejle på baghjulet eller køre alene på forhjulet, er ikke kun blæretricks, men gode værktøjer, når du kører mountain bike. Du kan med fordel stejle lidt for at forcere en forhindring på vejen, og du kan skifte til nose-wheeling, hvis du vil undgå, at noget rammer dit baghjul. Du skal dog ikke nose-wheele, hvis der er fare for, at der er noget på vejen, som vil stoppe dit forhjul, og du skal ikke tage fat i håndbremsen, mens du nose-wheeler. I begge tilfælde risikerer du at blive smidt af cyklen. Selv om du måske ikke helt kan løfte hverken for eller baghjul fra jorden, er det stadig værdigfuldt, hvis blot du kan tage vægten af det ene eller andet hjul efter behov.

Her får du lige en quick guide til wheeling. Det er nemmest at gøre med klamper på skoene, men mindre skræmmende, når du ved, at du ikke hænger fast i den anden ende. Start med en pedal oppe og en nede. Wheeling går grundlæggende ud på, at du på den ene side trækker op i styret og flytter vægten tilbage på baghjulet, samtidig med at du presser ned på den øverste pedal. Du enten kan holde løftet i en halv pedalrotation eller du kan prøve at holde forhjulet i luften, mens du cykler videre. Sørg for at holde hænderne klar ved håndbremsen, hvis du kommer for langt bagud. Ved at gribe ud efter bremsen, får du trukket forhjulet ned igen. Vil du op på forhjulet i stedet, er proceduren en lille smule anderledes. I en bevægelse skal du læne dig en smule frem og presse fremad på stangen, samtidig med at du trækker op med fødderne. Selv om du køre uden klamper, kan du godt nose-wheele, du skal bare stikke fødderne ind under pedalerne og stadig løfte om med bagenden af cyklen.

7. Stop

Hop- og balanceevner er virkeligt effektive værktøjer, når du cykler på teknisk krævende stier. Evnen til at kunne stoppe eller hoppe uden at skulle sætte foden i jorden, gør det nemmere at opretholde din fremdrift. Du skal øve dig på den stationære balance, mens du kører så langsomt som muligt, uden at du holder på bremsen, men blot fjedrer dig ned i fart med bremsen. Det er nemmeste, hvis du øver lidt på en vej, der skråner let opad med så lidt pedalrotation som muligt, således at dine kranke stort set er på niveau det mest af siden. Med den slags træning vil du hurtigt være i stand til at balancere uden at bruge pedalerne, men ved at skifte vægt og flytte cyklen under dig. Hop er stort set samme koncept, men her blokker du begge bremser, og trækker begge hjul op under dig. Sørg for, at kroppen er midt mellem de to hjul, træk sammen i kroppen og skub derefter nedad for at løfte kroppen op, og træk så cyklen til dig med arme og ben. Det kræver noget øvelse, men det er træningen værd, når du efterfølgende kan bruge disse tricks til at forcere forhindringer på vejen.

8. Brems ned

Jo bedre du er til at håndtere dine bremser, jo mere kontrol har du over cyklen. Mange begyndere tror at bremserne kun har to indstillinger: ikke i brug eller helt i bund, men det er faktisk alle graderne mellem de to punkter, der er relevante for mountain bikere. Faktisk er det sådan, at du har mindre kontrol over cyklen, hvis du klodser bremserne – ligesom i en bil. Derfor er det en god idé at lære at udnytte begge bremser så effektivt som muligt. Det meste af din bremsekraft ligger på den forreste del af cyklen, men vær varsom med at bruge den del for meget, når det går ned af bakke eller du kører igennem sving. Du vil enten blive kastet ud over styret eller også vil forhjulet glide ud til siden. Når du skal igennem et skarpt sving, så start med at prøve bremserne af i god tid før svinget, så du ikke først midt i svinget skal til at finde den rette bremsehårdhed. Du vil hurtigt lære cyklen at kende, så du kan have mere fart på igennem svingene. Når det går ned af bakke, skal du lære at fjedre i bremserne, så de ikke pludselig klodser, hvis du kan mærke, at de er kommet helt i bund, så let lidt på dem igen. Det giver dig ikke kun mere kontrol over cyklen, men det skåner også stien for at blive flået op.

9. Gå nye veje

Når først du mestrer dine lokale mountain bike ruter, er det tid til nye eventyr. Nye ruter er lig med nye udfordringer og mere spænding, fordi du ikke ved, hvad den pågældende rute kræver af dig, hvornår, og det vil være med til at skærpe dine sanser og mountain bike evner.

10. Du kan cykle hvor som helst

Jo mere tid du bruger på cykel, jo bedre lærer du den og dig selv at kende i forskellige situationer, og jo bedre bliver du til at kontrollere cyklen. Derfor gælder det faktisk bare om at cykle så meget som muligt. Ikke kun på ruterne i skoven, men også ned til posthuset, bageren og træningscenteret. Alle disse ture er med til at styrke dine mountain bike evner, når du cykler op og ned af forhindringer, springer til side for huller i vejen eller drejer skarpt af for en, der ikke har set sig for. Der er masser af udfordringer, og du behøver jo ikke tage den stil lige vej. Når først du ubesværet kan køre ned at to-tre trappetrin, kan du også håndtere forhindringer på din rute i skoven med langt mere selvtillid.