10 tips10 tips til ny INSPIRATION & MOTIVATION

TIL DIN KOST OG TRÆNINGSPLAN

 

MANGE FORBINDER EN SUND OG AKTIV LIVSSTIL MED KÆMPE OMVÆLTNINGER I DAGLIGDAGEN MED OFRINGER OG AFSAVN. SOM FAST LÆSER AF FITNEWS VED DU ALLEREDE, AT DEN SUNDE LIVSSTIL GIVER DIG LIGE SÅ MEGET TILBAGE I FORM AF OVERSKUD OG EN SUND OG VELFUNGERENDE KROP. DU VED SIKKERT OGSÅ, AT DER ALTID ER ET PAR KNAPPER TILBAGE, SOM DU KAN SKRUE PÅ, HVIS DU HÆNGER LIDT I BREMSEN MED AT NÅ DINE MÅL. HER FÅR DU EN RÆKKE GODE RÅD TIL, HVORDAN DU HOLDER KOST- OG TRÆNINGSPLAN, BOOSTER DIN MOTIVATION OG NÅR DINE MÅL.

 

  1. LEV EFTER ÅRSTIDEN

Følg døgnets naturlige rytme og antal af lyse timer. Stå op med solen. Tidligt op om som- meren og senere om vinteren. Undlad at spise for sent om aftenen – eller før du er helt vågen

 

1. KOM UD I DET FRI

Centralvarme, åben ild, dårlig ventilation og stress kan alt sammen have en nedbrydende effekt på kroppen og få os til at blive ugidelige, klatøjede og trætte – ikke at forglemme, hvad de gør ved vores ydre. Men du kan heldigvis modvirke disse skadelige virkninger ved at komme så meget uden for som muligt. Prøv at se, om ikke du kan klemme en eller anden form for udendørs aktivitet ind hver dag, også selv om det kun drejer sig om 10-15 minutter. Det er godt givet ud, for du har det dejligt bagefter,

og det hjælper dig også til at sove bedre.

 

3. UNDGÅ YO-YO VÆGTTAB

Hvis du gang på gang taber dig og tager på igen, ændrer strukturen sig i dine fedtceller. Det vil i sidste ende betyde, at du langt nem- mere tager de kilo på igen, som du har slidt så hårdt for at komme af med. Når først fedt- cellerne er dannet, så kan de ikke forsvinde igen, de kan kun skrumpe ind.

 

 

4. ØG DIT FIBERINDTAG

Det anslås at ca. en tredjedel af alle kræfttilfælde kan undgås ved en kostændring. En kost, der har et højt fiberindhold, består af mange fuldkornsprodukter og er lav på fedt, har potentialet til at forebygge en række kræftformer bl.a. kræft i maven og brystkræft.

 

 

5. GO NUTS I NØDDER

Nødder er meget lav på mættet fedt og inde- holder hverken kolesterol eller transfedtsyrer. Til gengæld indeholder nødder masser af de sunde enkelt umættede og flerumættede fedtsyrer. Derudover forsyner nødder dig med vitaminer, mineraler protein, fibre og syg- domsbekæmpende fytokemikalier. F.eks. er pistacienødder en rigtig god kilde til kalium, og de forsyner dig også med en række næ- ringsstoffer så som vitamin B6, magnesium og kobber. Desuden er pistacienødder også en god kilde til antioxidanter f.eks. selenium og vitamin E.

 

 

6. FORANDRING FRYDER

Selvom der ikke findes de store videnskabelige underbygninger på dette felt, så viser er- faringen, at det at ændre indholdet af sine kostplaner med jævne mellemrum kan være netop det, der skal til for at skabe gennembrud i et vægttab. Enkelte ændringer, som at skifte nogle af de sædvanlige kyllingeretter ud med fisk, kan give dig det skub, du behøver for at se resultater igen. Og så tilgodeser du også dine smagsløg.

 

 

7. UNDGÅ DE USUNDE SNACKS

Hver gang du spiser en chokoladekiks i stedet for et æble, så vælger du ubevidst at blive fed. En enkelt kiks gør selvfølgelig ikke forskellen, men det har faktisk en større indflydelse på, hvad du spiser senere på dagen, end hvad man umiddelbar lige tror. Og starter du dagen med at spise sukker, kiks eller kager vil det for- stærke, at dit valg også bliver sukker eller cho- kolade frem for æblet senere på dagen.

 

 

8. SØRG FOR AT STRÆKKE UD

Nogle stræk kan føles ret ubehagelige til at begynde med, men forsøg at holde dem alligevel, også selvom det ikke er i særlig lang tid. Så længe du ikke har deciderede smerter ved strækket, bør du holde ud. Undgå at hugge i dine stræk, men gør dem rolige og lange i takt med, at du træk- ker vejret regelmæssigt gennem næsen.

 

 

9. BELØN DIG SELV MED EN MASSAGE

Cool-down efter en hård træning er din første forsvarslinie mod ophobning af mælkesyre, som gør musklerne ømme dagen derpå. Men massage er også en rigtig god måde at hjælpe dit stofskifte til at regenerere efter den belast- ning, du har udsat kroppen for. Samtidig er massage også både en god og gavnlig måde at belønne dig på selv for det gode arbejde.

 

10. DET ER OKAY IKKE AT SPISE OP

Alt det, du spiser, ud over det din krop har behov for, ender som fedt på hofterne eller an- dre uklædelig steder. Så hæld ikke mere med op på tallerknen, end du kan spise. Skulle du komme til at fylde på, end du kan spise, så lad være med at presse det sidste ned. Smid resten ud eller frys det ned og gem det til en anden dag.