At få en Personlig Træner skal være en både god og effektiv investering.

Men det er også en dyr investering, så det er en god idé at vide, hvad du skal holde øje med, når du vælger en Personlig Træner, så du finder den helt rigtige for dig.

Her er 10 spørgsmål, du bør stille din fremtidige træner, inden I indleder det endelige samarbejde.

1. Hvilke resultater kan jeg realistisk forvente at opnå?
Den indledende samtale med din Personlige Træner bør være gratis, hvor du på baggrund af den Personlige Træners vurdering fortæller, hvilke resultater du forventer at opnå i forløbet og finde ud af, om det er realistisk.

2. Hvor lang tid skal der gå, inden jeg kan se eller mærke resultater?
Når du og din Personlige Træner er blevet enige om en realistisk målsætning, er næste skridt at finde ud af, hvor lang tid din forandring skal tage.

Hvis den Personlige Træner nægter at give dig en tidshorisont på din målsætning, så se dig om efter en anden. Vil du nå dit mål, skal du arbejde dig opad trin for trin og sætte dig et delmål og en tidsramme for hvert trin. Disse trin skal din Personlige Træner kunne overskue for dig.

3. Træner du andre på nuværende tidspunkt, der er på samme stadie som mig, som jeg kan snakke med?
Hvis en Personlig Træner er vant til at arbejder med din type målsætning og tidligere har opnået gode resultater, vil han eller hun sikkert gerne lade dig snakke med andre af sine kunder. Omvendt kan det være, at du skulle finde dig en anden Personlig Træner, hvis han/hun ikke kan dokumentere succesfulde resultater.

4. Hvad er prisen?
De fleste Personlige Trænere koster mellem 350-700 kroner. Spørg endelig ind til, hvad du får for pengene, hvis du synes, at timeprisen virker urimelig høj. Nogle Personlige Trænere er hver eneste krone værd, og de kan også dokumentere det. Aftal at betale højst en måned forud, hvis du føler dig presset til at betale mere end det, så se dig om efter en anden. Der er ingen grund til at stavnsbinde dig. Er du stadig tilfreds med din personlige træner efter en måned, kan I jo bare aftale et nyt forløb til den tid.

5. Hvor ofte skal vi mødes?
Lad dig ikke presse ud I, at I skal mødes 3-4 gange om ugen, hvis du har det fint med at træne på egen hånd. Faktisk er der slet ikke nogen grund til at have din Personlige Træner med til hver træningsgang. 1-2 gange om ugen er nok. Du skal have noget back up til at nå dit mål – ikke giftes med træneren.

6. Kan jeg få en fremadskridende træningsplan på skrift?
En nedskrevet handlingsplan gør det muligt for dig at studere det forløb, du skal igennem og forberede dig på det kommende forløb og de kommende træninger. Samtidig bliver selve forløbet mere konkret, og du kan så at sige følge med i din udvikling på papir. For mange bliver forløbet også meget mere bindende, når det er skrevet ned. Hvis din Personlige Træner ikke synes, at det er nødvendigt at involvere dig konkret i forløbet forud for, så er du nok bedre tjent med en anden. Det er sandsynligvis et tegn på, at han eller hun ikke selv har overblik over forløbet, og det er jo sådan set noget af det, du betaler for.

7. Kan jeg få en kostplan på skrift?
Kost og træning hører sammen. Så din Personlige Træner skal kunne tænke de to ting sammen i forløbet. Kostplanen skal indeholde en oversigt over, hvilke måltider du skal spise i løbet af en dag, samt et overslag over hvor meget du skal spise. Og hvordan du skal sammensætte din kost for at få det optimale ud af din træning og bibeholde et godt energiniveau dagen igennem. Din træningssucces afhænger lige så meget af det, du gør uden for centerets fire vægge, som det du gør indenfor.

8. Hvilken uddannelse og hvilke resultater kan du dokumentere?
En Personlig Træner er ikke en beskyttet titel. Derfor kan alle og enhver benytte sig af navnet uden at have den rette uddannelse og baggrund. Når du vælger en Personlig Træner, er det, fordi du vil have professionel vejledning. Derfor har du krav på at vide, hvilke kvalifikationer og resultater din Personlige Træner har opnået.

9. Står træningscenteret inde for dig?
De fleste Personlige Trænere er tilknyttet et center på en eller anden måde. Derfor kan det være en god idé at tjekke med den ansvarlige i centreret, om de kan stå inde for den pågældende træner.

10. Passer kemien?
For at få et positivt og produktivt forløb er det vigtigt, at du føler dig i gode hænder. Her spiller personligheden ind. Uanset hvor erfaren og hvor gode resultater den Personlige Træner har, betyder det ingenting, hvis du ikke føler dig godt tilpas sammen med vedkommende. I behøver ikke at være slyngveninder, men din Personlige Træner skal give dig lyst til at yde dit bedste. Kemi kan man ikke spørge sig til, men mærk efter, hvordan du har det efter det første møde. Har du lyst til at komme i gang med det samme, eller har du dine forbehold, selv om træneren virker kompetent? Hvis det er det sidste, så er det nok en god idé at finde en anden.