variationFitnews har over de sidste uger givet dig nogle  ideer til at sparke variation i hverdagen – sådan som eksperterne foreskriver. De seks første kan du finde I arkivet og her kommer de sidste fire tips.

 

7 Hele kroppen rundt på en uge
Kroppen har potentiale til at forbedre fart, udholdenhed, styrke i alle muskler, balance og koordination. Variation af træningsvarighed og -intensitet er essentielt for en sikker og effektiv træning. Skift mellem forskellige træningsintensiteter under konditionstræning – både interval og kontinuerlig træning. På den måde forbedrer du både kroppens udholdenhed og maksimale kondition. Det samme gælder styrketræning, hvor både du kan forbedre den muskulære udholdenhed, maksimale styrke og eksplosivitet ved at variere mellem forskellige træningsbelastninger, -vægte og sammensætning af øvelser. Forestil dig, at du træner i alle de retninger, som dine led kan bevæge sig.

Indspark 7:Træn alt det du kan forbedre i din krop i løbet af en uges træning.

 

8 Inde og ude
Det er vigtigt at variere underlag og omgivelser. Det kan være en god idé ikke at benytte samme rute eller samme underlag ved hver eneste træningspas. Du kan for eksempel variere mellem landevejsløb og løb i skoven eller på stier – det er med til at udfordre og styrke muskler, sener og kondi. Sørg også for, at den ugentlige træning byder på træning både ude og inde.

Indspark 8: 
Varier træningsomgivelserne hyppigt

 

9 Solo- og holdsport
Endnu en knap, man trykker på i forbindelse med træning, er, hvorvidt man træner alene, med en træner, på et hold eller med en ven. Det kan være et effektivt middel til at sparke motivationen i vejret, at man ikke er alene om træningen hver gang. Man kan have forskellige roller sammen med andre. Under holdtræning eller i et fitnesscenter med en personlig træner kan man lade sig inspirere af andre, mens man sammen med en ven kan være den, der giver inspiration og motivation. Kig på månedsprogrammet igen og sørg for, at der er flere månedlige træningsgange som foregår sammen med andre på forskellige måder.

Indspark 9: 
Sørg for at træningsprogrammet byder på træning alene og sammen med andre

 

10 Chille-rum og soveoase
Efter udviklende træning, som enten har presset kroppen på intensitet, modstand eller varighed, bør restitution følge umiddelbart efter. Også her kan du med fordel variere restitutionen, så du sikrer at både krop og hoved får slappet af før næste fysiske eller psykiske udfoldelse.

Afslapning i sofaen bør være en helt anderledes oplevelse end at slappe af i soveværelset. I sofaen er det kroppen, der slapper af, mens hovedet stadig forholder sig til en film, tv-avisen eller en bog. I soveværelset bør både hoved og krop slappe fuldstændig af og derfor kan man med fordel indrettet dette rum markant anderledes end resten af hjemmet. Fokus i stuens indretning kan være at slappe af med at gøre noget, mens fokus for indretningen i soveværelset kan være afslapning med at lave ingen verdens ting, men blot fordybe sig i en god nattesøvn.

Indspark 10: 
Sørg for både at slappe af, hvile og få en god nats søvn hvert døgn