farverig madFitnews giver dig over nogle uger ti ideer til at sparke variation i hverdagen, sådan som eksperterne foreskriver. De tre første kan du finde I arkivet og her kommer tre mere:

 

4 Smagsnuancer

Forskning tyder på, at forskellige smage stimulerer vores hjerne på forskellig vis. Fra naturens side er mennesket udstyret med en sensorisk knyttet mæthed. Man kan altså spise sig mæt i en smag for eksempel banan, men stadig have lyst til en anden smag såsom kylling. Det medfører, at mennesket er mere tilbøjelig til at spise varieret og få tilstrækkelige næringsstoffer. Oven i købet har noget forskning antydet, at den bitre smag slanker. I en undersøgelse på det Biovidenskabelige fakultet under Københavns Universitet viste det sig, at når 40 voksne forsøgspersoner spiste moderat saltet mad eller mad med en fremtrædende bitter smag, var der efterfølgende et fald i deres lyst til at indtage fedt.

Indspark 4: 
Lad din mad smage spændende og varieret af salt, sødt, surt og bittert

 

5 Professor-cube din tallerken

Selvom man har købt varieret ind, kan man komme til at lave den samme madret igen og igen. Når du anretter din mad, kan du derfor foretage en sidste hurtig screening. Forestil dig, at din tallerken helst skal minde om en professor-cube med variationer af både mørke og lyse farver. Målet er så mange farver som muligt og at tallerknen ikke ligner den, du fik dagen før. En blandet ret forestiller derfor en rodet professor-cube. På den måde øger du dine chancer for, at maden varierer i smag, tekstur, fiberindhold og næring.

Indspark 5: 
Din tallerken skal ligne en rodet eller en samlet farverig professor-cube

 

6 Inspirerende månedsprogram

Skriv en liste med alle de aktiviteter, du kan komme i tanke om og som du kan lide at lave. Ikke kun dem der indgår i dit sædvanlige ugetræningsprogram i fitnesscentret og morgenløbeturene, men også sjipning, sguash med en god ven, rulleskøjteløb eller mountainbiketur i weekenden. Lav et månedsprogram, som byder på alle de aktiviteter, du kan lide at lave. Ved at variere mellem forskellige sportsgrene sikrer du dig, at du opnår en træningseffekt på alle muskler og led i hele kroppen.

Indspark 6: 
Lav et varieret og sjovt træningsprogram for en måned ad gangen